Fitxa del recurs

Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Sostenibilitat social

Model de garantia d'ingressos i oficines de gestió de les prestacions econòmiques (OGPS)

Suport a la planificació i elaboració d'un nou model local de garantia d'ingressos i a la implantació d'oficines de gestió de les prestacions econòmiques socials (OGPS). Actuacions d'acompanyament adreçades a aquells ens locals que tenen l'objectiu d'avançar cap a noves polítiques i serveis que garanteixin l'accés a uns ingressos dignes i a la cobertura de necessitats bàsiques de tota la ciutadania i especialment d'aquells sectors més vulnerables.

Els ens locals poden optar per alguna de les actuacions següents:
- Canvi de model local de garantia d'ingressos: inclou l'anàlisi de la situació i acompanyament al canvi, la definició del catàleg i modalitats de prestacions i l'acompanyament a la redacció de la Ordenança de prestacions econòmiques de caràcter social.
- Acompanyament al disseny d'oficines de gestió de les prestacions (OGPS): inclou el disseny estratègic, la definició del model organitzatiu i de RRHH i l'anàlisi dels costos necessaris per a la implantació.
- Definició dels processos i procediments relacionats amb les prestacions econòmiques de caràcter social i el seu desplegament mitjançant formació, adaptació del model de Manual de Processos i fitxes metodològiques .

D'acord amb les convocatòries corresponents, es preveu que el recurs estigui disponible a les anualitats 2024, 2025, 2026 i 2027.


Destinataris:
Ajuntaments de municipis de més de 10.000 habitants, consells comarcals, mancomunitats

Criteris de valoració: Puntuació
Antecedents
- L'ens disposa d'una oficina de prestacions econòmiques: [10 punts]
- L'ens fa una gestió de les prestacions econòmiques separada dels equips
d'intervenció social: [10 punts]
-L'ens té una normativa jurídica de les prestacions econòmiques o estan en procés
de canvi/ creació: [10 punts]

30
Nombre d'habitants de l'ens amb preferència als que tinguin major població
- Municipis de més de 75.000 habitants: [20 punts]
- Municipis de 50.000 a 74.999 habitants:[15 punts]
- Municipis de 30.000 a 49.999 habitants:[10 punts]
- Municipis de 20.000 a 29.999 habitants: [5 punts]
- Municipis de menys de 20.000 habitants: [0 punts]
En el cas del consells comarcals, s'aplicaran els mateixos criteris dels municipis sumant la població dels municipis que integren l'Àrea Bàsica de Serveis Socials comarcal.
20
Grau d'adequació tècnica de la sol·licitud
- Els objectius, les activitats i els resultats esperats són coherents i s'ajusten plenament a
les característiques del recurs ofert: [20 punts]
- Els objectius, les activitats i els resultats esperats són poc coherents en relació amb les
característiques del recurs ofert: [10 punts]
- Els objectius, les activitats i els resultats esperats no són coherents i/o no s'ajusten a les
característiques del recurs ofert: [0 punts]
20
Existència d'estructura de figura responsable del projecte
- Existència d'una figura responsable del projecte: [10 punts]
- No existència d'una figura responsable del projecte: [0 punts]
10
Nombre de sol·licituds tècniques
- Si la demanda es considerada com a prioritat 1 o l'ens local ha realitzat una sola sol·licitud de recurs tècnic del Servei de Suport als Serveis Socials Bàsics: [10 punts].
- Si la demanda es considerada com a prioritat 2: [0 punts].
10
Hores de dedicació de la persona responsable durant tot el projecte
- 50 hores o més: [10 punts]
- Menys 50 hores: [0 punts]
10
Per accedir al recurs s'estableix la puntuació mínima de 60.
Termini màxim de resolució:
Cinc mesos a partir de l'endemà de la data en què finalitzi el termini de sol·licitud.

Condicions de sol·licitud

Documentació que s'ha d'annexar: Dades tècniques C1-130774-24, descarregueu-lo a:
www.diba.cat/documents/205293/399936240/C1-130774-24.pdf
Nombre màxim de sol·licituds: Dues entre els recursos tècnics del Servei de Suport als Serveis Socials Bàsics excloent: Eina de valoració del risc social per als serveis socials bàsics DS-DIBA, Eines de gestió del copagament dels SSAD: TASSAD.
Altres condicions: Per accedir al recurs s'ha de ser una àrea bàsica de serveis socials.

Si sol·liciteu reengenyiaria de processos i procediments de gestió de les prestacions socials de caràcter econòmic i no heu demanat prèviament l'Acompanyament a la creació d'oficines de gestió de les prestacions (OGPS), heu d'adjuntar una memòria descriptiva del dispositiu que teniu i que fa funcions d'Oficina de Gestió de Prestacions.

Garantir que el 100% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre qualsevol pregunta de l'enquesta del recurs prestat siguin iguals o superiors a 5 sobre 10 punts.

S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.

El 50% de les aprovacions o denegacions dels recursos s'han de comunicar mitjançant el PMT en un termini màxim de 90 dies hàbils des de la finalització del termini de sol·licitud, però mai en més de 5 mesos.

En cas d'incompliment del termini de 5 mesos, s'informarà per PMT als ens locals de les causes d'aquest i de les mesures adoptades en 5 dies hàbils.

Garantir que un mínim del 70% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre la utilitat futura del producte lliurat siguin iguals o superiors a 8 sobre 10 punts.

S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.

Normativa aplicable:

  • Règim regulador del Catàleg de la Xarxa de Governs Locals 2024.
    Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya.
  • Llei 13/2006, del 27 de juliol, de prestacions socials de caràcter econòmic. Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de Serveis Socials; Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència; Decret 142/2010, d'11 d'octubre, pel qual s'aprova la Cartera de Serveis Socials 2010-2011 prorrogat per Llei 4/2017, del 28 de març, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2017
ODS
Afegeix a la carpeta Descarrega
Convocatòria / línia de suportConvocatòria / línia de suport
Catàleg 2024-2027: Xarxa de Governs Locals 2024
Canal: Portal de tramitació (PMT)
Termini sol·licitud Període de vigència i sol·licitud
2024: 28/12/2023 a 08/02/2024
2025: Pendent
2026: Pendent
2027: Pendent
Recurs tècnic Recurs tècnic
Redacció de plans, projectes i informes

Procediment de concessió:
Concurrència competitiva

Unitat prestadora:
Servei de Suport als Serveis Socials Bàsics

Tel. 934 022 471
s.suportssb@diba.cat
Formulari de contacte
Codi recurs
130774