Fitxa del recurs
Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Sostenibilitat social

Model de garantia d'ingressos i oficines de gestió de les prestacions econòmiques (OGPS)
Suport a la planificació i elaboració d'un nou model local de garantia d'ingressos i a la implantació d'oficines de gestió de les prestacions econòmiques socials (OGPS). Actuacions d'acompanyament adreçades a aquells ens locals que tenen l'objectiu d'avançar cap a noves polítiques i serveis que garanteixin l'accés a uns ingressos dignes i a la cobertura de necessitats bàsiques de tota la ciutadania i especialment d'aquells sectors més vulnerables.
Els ens locals poden optar per alguna de les actuacions següents:
- Canvi de model local de garantia d'ingressos: inclou l'anàlisi de la situació i acompanyament a la redacció de la Ordenança, Reglament o Bases de les prestacions econòmiques de caràcter social.
- Acompanyament al disseny, definició i implementació d'oficines de gestió de les prestacions (OGPS): inclou el disseny estratègic, la definició del model organitzatiu, de RRHH i l'anàlisi dels costos necessaris per a la seva implantació, així com la definició dels processos i procediments relacionats amb les prestacions econòmiques de caràcter social.
D'acord amb les convocatòries corresponents, es preveu que el recurs estigui disponible a les anualitats 2025, 2026 i 2027.
Destinataris:
Ajuntaments de municipis de més de 10.000 habitants, consells comarcals, mancomunitats, consorcis
Criteris de valoració: | Puntuació |
---|---|
- L'ens disposa d'una oficina de prestacions econòmiques. - L'ens fa una gestió de les prestacions econòmiques separada dels equips d'intervenció social. -L'ens té una normativa jurídica de les prestacions econòmiques o estan en procés de canvi/ creació. En cas de disposar dels 3 criteris: [40 punts] En cas de disposar dels 2 criteris: [30 punts] En cas de disposar dels 1 criteris: [10 punts] Cap criteri: [0 punts]. |
40 |
- Existència d'una figura responsable del projecte: [20 punts] - No existència d'una figura responsable del projecte: [0 punts]. |
20 |
- Municipis de més de 75.000 habitants: [20 punts] - Municipis de 50.000 a 74.999 habitants: [15 punts] - Municipis de 30.000 a 49.999 habitants: [10 punts] - Municipis de 20.000 a 29.999 habitants: [5 punts] - Municipis de menys de 20.000 habitants: [0 punts]. En el cas del consells comarcals, mancomunitats i consorcis s'apliquen els mateixos criteris dels municipis, sumant la població dels municipis que integren l'Àrea Bàsica de Serveis Socials comarcal, la Mancomunitat o el Consorci. |
20 |
- 50 hores o més: [10 punts] - Menys 50 hores: [0 punts]. |
10 |
- Demanda considerada com a prioritat 1 o l'ens local ha realitzat una sola sol·licitud de recurs tècnic del Servei de Suport als Serveis Socials Bàsics: [10 punts] - Demanda considerada com a prioritat 2: [5 punts] - Demanda considerada com a prioritat 3: [0 punts] (A la fitxa de sol·licitud es pot concretar la priorització en cas de demanar més d'un recurs tècnic del mateix servei). |
10 |
Termini màxim de resolució: |
---|
Cinc mesos a partir de l'endemà de la data en què finalitzi el termini de sol·licitud. |
Condicions de sol·licitud
Documentació que s'ha d'annexar: | Dades tècniques C1-297349-25, descarregueu-lo a: www.diba.cat/documents/d/plaxgl/c1-297349-25 |
Nombre màxim de sol·licituds: | Una per ens. El Servei de Suport als Serveis Socials Bàsics limita el nombre de sol·licituds de recursos tècnics fins a un màxim de 3, excloent Eines tecnològiques de suport als serveis socials bàsics: Tassad i DS- Diba. A la fitxa de dades tècniques de cada sol·licitud s'ha de marcar si és la prioritat 1, 2 o 3. |
Altres condicions: | La valoració i gestió de les sol·licituds serà diferenciada per cada subproducte d'acord amb l'aplicació dels criteris i requisits establerts i dels recursos disponibles. |
Condicions d'execució i justificació
Altres condicions d'execució i justificació: | La renúncia a qualsevol tipologia d'aquest recurs pot contemplar la denegació de la sol·licitud de la mateixa tipologia en la convocatòria immediatament posterior. |
Garantir que el 0% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre qualsevol pregunta de l'enquesta del recurs prestat siguin inferiors a 5 sobre 10 punts.
En cas d'incompliment es realitzarà l'anàlisi d'aquest, havent contactat amb els ens locals per PMT en 5 dies hàbils sempre que ho hagin autoritzat.
El 50% de les aprovacions o denegacions dels recursos s'han de comunicar mitjançant el PMT en el termini de 90 dies hàbils des de la finalització del termini de sol·licitud, però mai en més de 5 mesos.
En cas d'incompliment del termini de 5 mesos, s'informarà per PMT als ens locals de les causes d'aquest i de les mesures adoptades en 5 dies hàbils.
Garantir que un mínim del 80% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre la utilitat futura del producte lliurat siguin iguals o superiors a 8 sobre 10 punts.
S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i, si escau, proposar les millores concretes pertinents.
Normativa aplicable:
- Règim regulador del Catàleg de la Xarxa de Governs Locals 2025.
Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya. - Llei 13/2006, del 27 de juliol, de prestacions socials de caràcter econòmic. Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de Serveis Socials; Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència; Decret 142/2010, d'11 d'octubre, pel qual s'aprova la Cartera de Serveis Socials 2010-2011 prorrogat per Llei 4/2017, del 28 de març, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2017


Canal: Portal de tramitació (PMT)

2026: Pendent
2027: Pendent

Procediment de concessió:
Concurrència competitiva
Unitat prestadora:
Servei de Suport als Serveis Socials Bàsics
Tel. 934 022 471
s.suportssb@diba.cat
Formulari de contacte
