Fitxa del recurs
Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Sostenibilitat social
Arranjament d'habitatges
La finalitat del programa és promoure l'autonomia personal i millorar la qualitat de vida de les persones grans i de les persones amb discapacitat, garantint les condicions de seguretat, higiene, habitabilitat i eficiència energètica mínimes als seus habitatges. S'adreça a persones de 65 anys o més, amb discapacitat o en situació de dependència, o amb insuficiència de recursos econòmics; i a persones menors de 65 anys amb necessitats especials pel que fa a la seva capacitat física o psíquica per a desenvolupar les activitats de la vida diària dins la llar (no és imprescindible certificació del grau de discapacitat).
Inclou petites reformes d'adaptació funcional i la instal·lació d'ajudes tècniques:
- En banys, per afavorir l'accessibilitat i facilitar la higiene personal
- En cuines, per millorar les condicions de seguretat i ús
- De caràcter general, per facilitar la mobilitat i accessibilitat al domicili
- Actuacions complementàries de millora de l'eficiència energètica dels domicilis.
Es posa a disposició dels ajuntaments els serveis tècnics d'una empresa especialitzada que valora les necessitats de les persones beneficiàries, prescriu les actuacions a realitzar, i supervisa, comprova i valida les intervencions.
La Diputació de Barcelona també contracta les empreses que executaran les obres i/o instal·laran les ajudes tècniques, assumint-ne el 100% del cost de les actuacions.
D'acord amb les convocatòries corresponents, es preveu que el recurs estigui disponible a les anualitats 2024, 2025, 2026 i 2027.
Destinataris:
Ajuntaments, consells comarcals, entitats municipals descentralitzades, mancomunitats, consorcis
Requisits de concessió: |
---|
L'ens local ha de tenir un percentatge de persones de 65 anys o més superior al 10%. El compliment d'aquest requisit serà comprovat pel centre gestor a partir de les darreres dades disponibles a IDESCAT. |
Termini màxim de resolució: |
---|
Cinc mesos a partir de l'endemà de la data en què es presenti la sol·licitud. |
Condicions de sol·licitud
Documentació que s'ha d'annexar: | Dades tècniques C1-130317-24, descarregueu-lo a: www.diba.cat/documents/205293/399936240/C1-130317-24.pdf |
Nombre màxim de sol·licituds: | Una per ens. |
Altres condicions: | L'ens local ha de formalitzar una única sol·licitud del recurs i ha d'adjuntar el formulari de dades tècniques degudament omplert, fent constar el nombre d'arranjaments que sol·licita per una anualitat. Un cop que la Diputació de Barcelona comuniqui la concessió del recurs, s'informarà per correu electrònic el nombre d'arranjaments assignats a l'ens local. Els ens supramunicipals han d'especificar, al formulari de dades tècniques, els municipis en nom dels quals presenten la sol·licitud. La presentació d'aquesta sol·licitud implica l'acceptació, per part de l'ens local, del compromís de tramitar amb la màxima celeritat possible els permisos o assabentats d'obra necessaris per executar els arranjaments al municipi. Tenint en compte que aquest és un recurs adreçat a població vulnerable, es recomana evitar que la gestió d'aquests permisos i les taxes associades recaiguin sobre les persones beneficiàries. Més informació a Condicions de Concertació 2024 disponible a www.diba.cat/web/benestar/arranjaments/arranjaments |
Condicions d'execució i justificació
Altres condicions d'execució i justificació: |
- La Diputació de Barcelona finança el 100% del cost dels arranjaments i proveeix de tots els serveis necessaris per a portar-los a terme. - L'ens local és responsable de seleccionar les persones que seran beneficiàries, de tramitar els permisos o assabentats d'obra necessaris i d'obtenir l'autorització del propietari, en cas que l'arranjament s'hagi de fer en habitatges de lloguer o cedits a un tercer. Sense aquests documents no es podran iniciar els arranjaments. - En cap cas, la Diputació cobreix l'import de les taxes associades als permisos o assabentats d'obra. Es recomana que l'ens local contempli a les seves ordenances la bonificació del pagament de les taxes associades als arranjaments d'habitatges. - L'import mitjà a destinar a cada domicili s'estima en 2.000 euros per arranjament. - Per a la gestió del programa l'ens local ha de fer ús de l'aplicació informàtica (SIAH) que la Diputació de Barcelona posa a la seva disposició a través de l'accés restringit. La Diputació de Barcelona informarà dels terminis per introduir les dades de les persones beneficiàries a l'aplicació. Posteriorment, l'empresa de serveis tècnics contactarà amb el o la professional referent del programa per concertar dia i hora per fer les visites als habitatges i iniciar el procés d'execució dels treballs. Més informació i models de documents a www.diba.cat/web/benestar/arranjaments/arranjaments |
Garantir que el 100% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre qualsevol pregunta de l'enquesta del recurs prestat siguin iguals o superiors a 5 sobre 10 punts.
S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.
El 50% de les aprovacions o denegacions dels recursos s'han de comunicar mitjançant el PMT en un termini màxim de 90 dies hàbils des de la recepció de la sol·licitud, però mai en més de 5 mesos.
En cas d'incompliment del termini de 5 mesos, s'informarà per PMT als ens locals de les causes d'aquest i de les mesures adoptades en 5 dies hàbils.
Garantir que un mínim del 80% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre l'ajust del recurs prestat a les seves necessitats siguin iguals o superiors a 8 sobre 10 punts.
S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.
Normativa aplicable:
- Règim regulador del Catàleg de la Xarxa de Governs Locals 2024.
Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya. - Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials
Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència
Canal: Portal de tramitació (PMT)
2025: Pendent
2026: Pendent
2027: Pendent
Procediment de concessió:
Concessió directa amb concurrència
Unitat prestadora:
Servei d'Atenció, Dependència i Vulnerabilitat Social
Tel. 934 022 739
s.depivulnerabilitat@diba.cat
Formulari de contacte