Fitxa del recurs
Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Sostenibilitat social
NEXES, atenció a la soledat no desitjada de persones grans
La finalitat d'aquest recurs és teixir xarxes i estratègies locals d'atenció i suport a persones grans en situació de soledat no desitjada.
El programa s'adreça a persones majors de 65 anys que se senten soles, i ofereix suport per revertir aquesta situació, tot implicant diferents agents del territori.
Inclou:
- Posada en marxa de diferents estratègies per identificar persones grans del municipi que es troben en situació de soledat no desitjada.
- Visita i entrevista al domicili de cada persona per valorar la seva situació personal, familiar i social, la dimensió del seu sentiment de soledat i l'impacte en la vida quotidiana, així com els recursos personals per a fer-hi front.
- Pla de suport personalitzat, d'acord amb la voluntat i interessos de la persona, adreçat a apoderar-la, ampliar les seves relacions personals i socials, estimular la seva participació activa en la comunitat i millorar la seva qualitat de vida.
- Comunicació i difusió del programa a través de materials gràfics propis.
- Impuls i seguiment d'activitats i recursos que donin resposta a les necessitats detectades, en coordinació amb el municipi.
- Contacte i coordinació amb la xarxa d'agents comunitaris (culturals, esportius, socials, voluntariat, etc.) que puguin vincular-se al projecte i fer-lo sostenible en el temps.
- Contacte i coordinació permanent amb els serveis socials bàsics durant tot el procés de treball.
D'acord amb les convocatòries corresponents, es preveu que el recurs estigui disponible a les anualitats 2024, 2025, 2026 i 2027.
Destinataris:
Ajuntaments de municipis de més de 10.000 habitants, consells comarcals, mancomunitats, consorcis
Criteris de valoració: | Puntuació |
---|---|
- Existeixen serveis i equipaments amb oferta d'activitats per a persones grans. - Existeixen serveis i programes de voluntariat o d'acompanyament a persones grans. - Existeixen serveis i programes comunitaris o de dinamització de persones grans. Es compleix els 3 criteris: [40 punts] Es compleix 2 dels criteris: [30 punts] Es compleix 1 dels criteris: [20 punts] No compleix cap criteri: [0 punts] |
40 |
- S'identifica treball transversal entre diferents departaments de l'ens local. - Existeixen estructures o òrgans de coordinació estables amb entitats de persones grans. Compleix els 2 criteris: [30 punts] Compleix 1 dels criteris: [15 punts] No compleix cap criteri: [0 punts] |
30 |
- Més de 20.000 habitants majors de 65 anys: [20 punts] - De 10.001 a 20.000 habitants majors de 65 anys: [10 punts] - Menys de 10.000 habitants majors de 65 anys: [5 punts] |
20 |
- Ens locals que no hagin estat beneficiaris del recurs NEXES en anteriors edicions [10 punts]. - Ens locals que hagin estat beneficiaris del recurs NEXES en anteriors edicions [0 punts]. |
10 |
Per accedir al recurs s'estableix la puntuació mínima de 25. |
Termini màxim de resolució: |
---|
Cinc mesos a partir de l'endemà de la data en què finalitzi el termini de sol·licitud. |
Condicions de sol·licitud
Documentació que s'ha d'annexar: | Dades tècniques C1-codi_recurs-25, descarregueu-lo a: www.diba.cat/documents/d/plaxgl/C1-312272-25 |
Nombre màxim de sol·licituds: | Una per ens |
Altres condicions: | Els ens supramunicipals que vulguin sol·licitar aquest recurs s'han de responsabilitzar de: - Informar del programa Nexes als municipis menors de 10.000 habitants. - Rebre les propostes de participació dels municipis interessats i seleccionar un màxim de 5 on s'implementaria l'actuació, tot tenint en compte les condicions d'execució del recurs establertes en aquesta fitxa. - Annexar a la sol·licitud un únic formulari de dades tècniques, tot especificant els municipis que es proposen com a beneficiaris del programa i recollint la informació sobre els recursos que existeixin a nivell comarcal i en els municipis concrets que participaran. |
Condicions d'execució i justificació
Altres condicions d'execució i justificació: |
La Diputació posa a disposició dels ens participants els serveis d'un equip de professionals de l'àmbit social que realitzaran les actuacions previstes. Un cop recollida la demanda, la Diputació distribuirà el nombre d'intervencions disponibles en funció de la puntuació obtinguda pels ens, d'acord amb els criteris de valoració, i ho comunicarà a cada ens abans de l'inici del programa al municipi. La concessió implica l'acceptació de les condicions i responsabilitats següents: - Destinar, com a mínim, una professional tècnica referent que impulsi i coordini el programa al seu territori, faci el seguiment i mantingui la interlocució amb la Diputació i amb l'entitat prestadora del servei durant el procés. - Decidir l'estratègia que vol seguir per identificar les persones que seran beneficiàries del programa i fer el primer contacte per informar-les de la proposta de participar-hi. - Facilitar a l'entitat prestadora les dades de contacte de les possibles persones beneficiàries en el moment que es posi en marxa el programa en el seu municipi o, com a màxim, durant el primer mes. - Preveure els serveis, recursos i activitats del territori (tant a nivell comarcal com municipal) que es podran vincular al programa, facilitar la informació a l'entitat prestadora i col·laborar perquè aquesta vinculació es faci efectiva i permeti el desenvolupament idoni de les actuacions. - En municipis de menys de 5.000 habitants (inclosos en la sol·licitud d'un ens supramunicipal) que disposin del recurs "Dinamització de les persones grans" es treballarà de forma coordinada entre ambdós recursos. Els ens supramunicipals que participin en el programa han d'assumir aquestes condicions i responsabilitats, en col·laboració amb les referents tècniques dels municipis implicats i vetllar, des d'una mirada global, per la seva òptima implementació. La renúncia a qualsevol tipologia d'aquest recurs pot contemplar la denegació de la mateixa tipologia en la convocatòria immediatament posterior. |
Garantir que el 0% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre qualsevol pregunta de l'enquesta del recurs prestat siguin inferiors a 5 sobre 10 punts.
En cas d'incompliment es realitzarà l'anàlisi d'aquest, havent contactat amb els ens locals per PMT en 5 dies hàbils sempre que ho hagin autoritzat.
El 50% de les aprovacions o denegacions dels recursos s'han de comunicar mitjançant el PMT en el termini de 90 dies hàbils des de la finalització del termini de sol·licitud, però mai en més de 5 mesos.
En cas d'incompliment del termini de 5 mesos, s'informarà per PMT als ens locals de les causes d'aquest i de les mesures adoptades en 5 dies hàbils.
Garantir que un mínim del 80% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre l'ajust del recurs prestat a les seves necessitats siguin iguals o superiors a 8 sobre 10 punts.
S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i, si escau, proposar les millores concretes pertinents.
Normativa aplicable:
- Règim regulador del Catàleg de la Xarxa de Governs Locals 2025.
Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya. - Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials
Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència
Canal: Portal de tramitació (PMT)
2025: 03/12/2024 a 31/01/2025
2026: Pendent
2027: Pendent
Procediment de concessió:
Concurrència competitiva
Unitat prestadora:
Servei d'Atenció, Dependència i Vulnerabilitat Social
Tel. 934 022 739
s.depivulnerabilitat@diba.cat
Formulari de contacte