Cercador de catàleg de serveis

Catàleg de serveis

Logo del XGL

Espai públic: planificació i projectes d'espais saludables i resilients

CODI 305087
Recurs fora de terminiTermini tancat
La finalitat del recurs és la redacció dels documents tècnics necessaris tant per a la planificació i millora de l'espai públic en sòl urbà, com per a la definició de les obres a executar per a la urbanització/reurbanització de places, carrers i altres espais públics. Pot incloure:

- Pla director de l'espai públic: analitza globalment els espais públics del municipi i proposa directrius i estratègies de millora a futur. Pot ser global o sectorial (d'itineraris de vianants, de places, d'itineraris saludables, de recorreguts amb ombra, de refugis climàtics, d'espais buits urbans, de casc antic, etc.)
- Estudis previs/Estudis de programació d'espai públic: davant la voluntat d'invertir per reconfigurar un espai públic concret, identifica les necessitats de l'Ajuntament i dels usuaris i planteja solucions d'implantació valorades econòmicament que donin resposta a la necessitat plantejada
- Avantprojectes i projectes executius d'urbanització, reurbanització i urbanisme tàctic en sòl urbà
- Assessorament en la contractació de projectes per part de l'ens local
- Estudis de paisatge urbà: ús temporal d'espais buits, potencial paisatgístic de mitgeres, etc. Analitza les possibilitats d'utilització i els costos i condicionants per a executar l'actuació
- Altres.
D'acord amb les convocatòries corresponents, es preveu que el recurs estigui disponible a les anualitats 2024, 2025, 2026, 2027.
El recurs pot donar suport a actuacions finançades a través del Programa general d'inversions (PGI): nova inversió, manteniment i reposició d'inversions. www.diba.cat/web/plaxgl/programa-general-d-inversions
picto ajuntament
Destinataris

Ajuntaments de municipis de fins a 75.000 habitants, entitats municipals descentralitzades

picto Recurs tècnic
Tipologia

Recurs tècnic
Redacció de plans, projectes i informes

picto calendari
Període de sol·licitud i vigència
2024Finalitzat
202503/12/2024 - 31/01/2025
2026Pendent
2027Pendent
picto document
Procediment de concessió

Concessió directa amb concurrència


Criteris de valoració

Per accedir al recurs s'estableix la puntuació mínima de 80.

S'inclouen les especificitats de cada tipologia de treball inclosa en el recurs i es valoren amb més punts les sol·licituds que:
- afecten a la seguretat de les persones, els béns i/o les infraestructures locals
- deriven de la obligatorietat de compliment normatiu
- afecten a la correcta prestació de serveis bàsics locals
- afecten a la funcionalitat de serveis amb un gran nombre d'usuaris
- resolen desajustos entre la xarxa/dotacions existents i les necessitats
- tenen un impacte positiu en el medi ambient
- suposen un important estalvi pel que fa a la optimització de recursos, despeses d'explotació i/o manteniment.
Puntuació:
- Gravetat molt alta: 40 punts
- Gravetat alta: 30 punts
- Gravetat mitjana: 20 punts
- Gravetat baixa: 10 punts
- Gravetat molt baixa: 0 punts

S'inclouen les especificitats de cada tipologia de treball inclosa en el recurs i es valoren amb més punts les sol·licituds que:
- són coherents amb els estàndards de servei respecte la població del municipi
- aporten valor urbà i/o revaloritzen/posen en ús edificacions o espais existents
- solucionen una problemàtica concreta i el recurs és l'adequat per resoldre-la
- son eficients i coherents: els recursos a invertir i l'objectiu a assolir són proporcionals
- disposen d'estudis previs que justifiquen la necessitat
- són compatibles amb el planejament vigent i coherents amb altres instruments de planificació municipal i, en cas de projectes, es realitzen en àmbits de propietat municipal
- en el cas de projectes executius, es valora la disponibilitat de finançament per l'obra, tenint en compte l'import en relació a la dimensió del municipi i els pressupostos municipals.
Puntuació:
Adequació molt alta: 30 punts
Adequació alta: 20 punts
Adequació mitja: 10 punts
Adequació baixa: 0 punts

S'inclouen les especificitats de cada tipologia de treball inclosa en el recurs i es valoren amb més punts les sol·licituds que:
- impliquen un impacte positiu notable en la sostenibilitat, la resiliència, la connectivitat, la salut i/o el medi ambient
- l'actuació està inclosa en una Agenda Urbana o Agenda 2030
- l'actuació està inclosa en un Pla director, Pla estratègic o similar
- tenen un alineament elevat amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible
- es realitzen en nuclis de població o àmbits amb dèficits a nivell d'infraestructures municipals o bé amb problemes de cobertura territorial de dotacions o de connectivitat en relació a la població
- donen servei a un gran nombre de població

Puntuació:
- Equilibri/alineament molt alt: 20 punts
- Equilibri /alineament alta: 15 punts
- Equilibri /alineament mitjana: 10 punts
- Equilibri /alineament baixa: 5 punts
- Equilibri /alineament molt baixa: 0 punts

- Menys de 5.000 habitants: 10 punts
- De 5.001 a 20.000 habitants: 5 punts
- Més de 20.000 habitants: 0 punts

Requisits de concessió

Pels avantprojectes i projectes és necessari que l'ajuntament tingui plena disponibilitat de l'espai objecte de la sol·licitud i que la qualificació urbanística sigui l'adequada a l'ús previst

Termini màxim de resolució

Cinc mesos a partir de l'endemà de la data en què es presenti la sol·licitud.

Condicions de concertació

Documentació que s'ha d'annexar:
1. En tots els casos, cal annexar el formulari de Dades tècniques C1-305087-25, descarregueu-lo a: www.diba.cat/documents/d/plaxgl/c1-305087-25

2. En cas que l'actuació sol·licitada sigui un avantprojecte o bé projecte executiu d'urbanització/reurbanització, cal que s'annexin els estudis previs de què disposi l'Ajuntament que analitzin la necessitat de l'avantprojecte/projecte a executar i cal que es respongui obligatòriament l'apartat "d'Estructura de finançament prevista per l'obra" al formulari.

3. En cas que l'actuació sol·licitada estigui recollida com a proposta en un document de planificació global aprovat per l'ajuntament (Agenda Urbana, Agenda 2030, Pla director, etc...), cal que s'annexi el document i s'indiqui al formulari.

Nombre màxim de sol·licituds:
Dues sol·licituds màxim per ens local comptant les presentades als tres recursos tècnics següents de la mateixa gerència: Equipaments, Espai públic i Verd urbà.

Altres condicions:
No s'admetran sol·licituds d'avantprojectes/projectes executius quan ja s'hagi atès una sol·licitud anterior en aquell mateix municipi pel mateix espai públic, excepte si es tracta de fases successives o ampliacions del mateix.

Obligació de cofinançament:
1. En avantprojectes i projectes executius el percentatge de confinançament dels ens es fixa en funció de la població:
- fins a 5.000 habitants: 0%
- de 5.001 a 10.000 habitants: 10%
- de 10.001 a 20.000 habitants: 20%
- de 20.001 a 50.000 habitants: 30%
- de 50.001 a 75.000 habitants: 40%
- més de 75.000 habitants: 50%.

2. La resta de treballs tindran cofinançament els municipis > 50.000 habitants i es fixa en funció de la població:
- de 50.001 a 75.000 habitants: 40%
- més de 75.000 habitants: 50%.

En tots dos casos, si l'import de la part de l'assistència tècnica corresponent a l'ens és inferior a 6.000 euros, el cost serà assumit íntegrament per la Diputació de Barcelona.

Procedència dels fons de l'ens local: Qualsevol


Compromisos de qualitat

Garantir que el 0% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre qualsevol pregunta de l'enquesta del recurs prestat siguin inferiors a 5 sobre 10 punts.

En cas d'incompliment es realitzarà l'anàlisi d'aquest, havent contactat amb els ens locals per PMT en 5 dies hàbils sempre que ho hagin autoritzat.

El 50% de les aprovacions o denegacions dels recursos s'han de comunicar mitjançant el PMT en el termini de 90 dies hàbils des de la recepció de la sol·licitud, però mai en més de 5 mesos.

En cas d'incompliment del termini de 5 mesos, s'informarà per PMT als ens locals de les causes d'aquest i de les mesures adoptades en 5 dies hàbils.

Garantir que un mínim del 80% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre la utilitat futura del producte lliurat siguin iguals o superiors a 8 sobre 10 punts.

S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i, si escau, proposar les millores concretes pertinents.


Normativa

  • Règim regulador del Catàleg de la Xarxa de Governs Locals 2025.
    Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya.
  • Reial Decret Legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei del sòl i rehabilitació urbana; Decret legislatiu 1/2010, de 10 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Urbanisme de Catalunya; Decret 305/2006, de 18 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'urbanisme; Llei 6/2009 pel que fa a l'avaluació ambiental del planejament urbanístic.

Objectius

Ciutats i comunitats sosteniblesAcció climàtica
  • 11. Ciutats i comunitats sostenibles
  • 13. Acció climàtica
Estructurar i articular una xarxa de ciutats i pobles vertebradora del territoriAdoptar les mesures i els instruments necessaris per combatre la vulnerabilitat al canvi climàtic i reforçar la resiliència
  • 2. Estructurar i articular una xarxa de ciutats i pobles vertebradora del territori
  • 3. Adoptar les mesures i els instruments necessaris per combatre la vulnerabilitat al canvi climàtic i reforçar la resiliència

Convocatòria / Línia de suport

Catàleg 2024-2027: Xarxa de Governs Locals 2025

Accedeix a la tramitació

Fitxa de recurs

Descarrega

La teva carpeta

La carpeta d'impressió conté tots els recursos seleccionats i permet generar un document pdf per imprimir el llistat personalitzat de recursos.

Segell AENOR
Unitat prestadora
Servei d'Equipaments i Espai Públic
Si voleu fer alguna consulta sobre el recurs, contacteu-nos
Formulari de contacte
Accedeix