Fitxa del recurs

Àrea de Desenvolupament Econòmic i Turisme
Economia i treball

Projectes singulars de suport al teixit productiu

Suport econòmic a projectes de dinamització del teixit productiu de caràcter puntual, cíclic o experimental que abordin, preferentment, algun dels àmbits següents:
- La consolidació d'empreses de recent creació.
- La segmentació per col·lectius o sectors.
- La innovació empresarial i/o la transformació digital de les empreses.

L'objectiu és el finançament de projectes:
- en àmbits clau per la competitivitat de les empreses i que per la seva naturalesa no tenen caràcter de servei estable sinó que tenen període d'execució concret en el temps, el qual pot repetir-se cíclicament cada any.
- que analitzin la viabilitat d'incorporar en la seva oferta un nou servei, programa o metodologia de treball, així com d'iniciar la promoció d'un sector d'activitat concret o el suport a un col·lectiu específic en àmbits clau per la competitivitat de les empreses.

Els projectes hauran d'adreçar-se directament a persones emprenedores, empreses o indirectament per mitjà de la promoció d'un entorn favorable a l'activitat empresarial.

D'acord amb les convocatòries corresponents, es preveu que el recurs estigui disponible a les anualitats 2024, 2025, 2026 i 2027.


Destinataris:
Ajuntaments, consells comarcals, mancomunitats, consorcis locals, entitats municipals descentralitzades

Criteris de valoració: Puntuació
Grau de qualitat tècnica de l'actuació. Caldrà un mínim de 32 punts en aquest criteri per obtenir finançament.
Puntuació màxima per subcriteri:
i. Idoneïtat del projecte. Abast del problema, necessitat o oportunitat que el justifica i coherència amb objectius: [16 punts].
ii. Coherència de les activitats amb els objectius i amb la dimensió i conceptes del pressupost: [20 punts].
iii. Impacte del projecte. Capacitat d'actuar de forma directa amb empreses o
emprenedors, d'incidir/neutralitzar el problema o necessitat o d'aprofitar l'oportunitat, d'aportar innovació en qualsevol vessant i grau de transferibilitat: [32 punts].
iv. Capacitat de l'ens, tècnica i organitzativa, suficient per fer el projecte amb èxit i seguiment i avaluació: [12 punts].

Factors correctors:
v. Encaix i risc del projecte. Encaix parcial al STP: [-16,00 punts]. Que sigui d'un dels àmbits preferents: [4 punts], només es valorarà si s'obté una puntuació mínim de 32 punts abans de factors correctors. Valoració del risc d'incompliment: [-16 punts].
vi. Nivell de coordinació territorial: [8 punts].
80
Situació socioeconòmica del territori (índex sintètic)
Puntuació màxima per cada subcriteri, segons les darreres dades disponibles de cada font [10 punts]:
i. Població de 16 a 64 anys (font INE): [2,00 punts].
ii. Centres de cotització (font INSS): [0,50 punts].
iii. Personal treballador autònom (font INSS: [0,50 punts].
iv. Taxa d'atur registrat estimat (font HERMES): [4,50 punts].
v. Renda familiar disponible per càpita (font HERMES): [2,50 punts].
10
Grau de concertació territorial (supramunicipalitat) i grau de consolidació (model d'agències)
Actuacions:
i. Municipals o supramunicipals no coherents: [0 punts].
ii. Amb almenys 2 municipis: [3 punts].
iii. Amb almenys 3 municipis: [5 punts].
iv. Amb 5 municipis o que, amb menys, se superi en un 25% respecte al municipi de major dimensió la massa crítica o indicador rellevant (població, persones aturades, potencials persones emprenedores, etc.): [7 punts].
v. Amb 6 municipis o que, amb menys ens locals, se superi en un 50% respecte al municipi de major dimensió la massa crítica o indicador rellevant (població, persones aturades, potencials persones emprenedores, etc.). Actuacions comarcals que se sobreposin a altres d'igual objecte de municipis del territori. Actuacions de consorcis i mancomunitats amb objecte el desenvolupament econòmic: [8 punts].
vi. D'Agències de desenvolupament econòmic reconegudes per la GSPEiO. Actuacions comarcals que no se sobreposin a altres d'igual objecte en el territori: [10 punts].
10
Per accedir al recurs s'estableix la puntuació mínima de 20.
Termini màxim de resolució:
Tres mesos a partir de l'endemà de la data en què finalitzi el termini de sol·licitud.

Condicions de sol·licitud

Documentació que s'ha d'annexar: Dades tècniques C1-298924-25, descarregueu-lo a:
www.diba.cat/documents/d/plaxgl/c1-298924-25

Per a actuacions que impliquin l'execució conjunta entre diversos ens locals, s'ha d'adjuntar el formulari d'actuació conjunta i una carta d'adhesió per a cada ens. Descarregueu-lo a: www.diba.cat/documents/d/plaxgl/informacio_execucio_conjunta_carta_adhesio

Per actuacions supramunicipals, cal adjuntar l'acreditació documental del conveni de col·laboració o els acords d'aprovació de la minuta del conveni.
Nombre màxim de sol·licituds: Tres sol·licituds per ens local. Es comptabilitzarà com a sol·licitud presentada la participació en una actuació conjunta tant si l'ens és sol·licitant com si és coexecutor.
Altres condicions: - No són objecte de l'ajut actuacions de comerç, turisme, indústria o de l'àmbit de Millora de la competitivitat d'empreses de productes alimentaris locals i de qualitat.
- Import màxim d'ajut: 50.000 euros en cas de sol·licituds municipals, i 100.000 euros en cas de sol·licituds supramunicipals.
- El cost mínim previst de l'actuació ha de ser de 25.000 euros.

Condicions d'execució i justificació

Obligació de cofinançament: Percentatge de cofinançament per part de l'ens destinatari sobre el cost total de l'actuació: 40%
Resten exempts de l'obligació de cofinançar els ens de fins a 1.000 habitants.

Procedència dels fons de l'ens local: Qualsevol no provinent de la Diputació
Despeses elegibles: Capítol 1.
Capítol 2.
Capítol 4.

Despeses directes elegibles:
- Despeses directes de personal (despeses corresponents al Capítol 1 "despeses de personal") directament vinculades a la realització de l'acció (grups A1 i A2). El cost empresarial anual serà d'un màxim de 55.000 euros per persona.
- Despeses directes generals (despeses corresponents al Capítol 2 "despeses corrents de béns i serveis") directament vinculades a la realització de l'acció.
- Transferències corrents i de capital (despeses corresponents al Capítol 4 "transferències corrents") directament vinculades a la realització de l'acció.

Despeses indirectes: com a màxim el 5% de les despeses directes. Es considera elegible el personal administratiu i de suport, despeses generals i altres no conseqüència directa de la realització de l'acció.
Documentació per a la justificació: Dades econòmiques C4-001, descarregueu-lo a:
www.diba.cat/documents/d/plaxgl/c4-001-25

Dades tècniques C4-298924, descarregueu-lo a:
www.diba.cat/documents/d/plaxgl/c4-298924-25

Cal adjuntar elements de verificació de les activitats realitzades.
Període d'execució i justificació: Pluriennal, 01/01/2025 a 31/12/2026
Justificació voluntària: primera, fins 15/11/2025; segona, 02/01/2026 a 15/11/2026
Justificació final: 02/01/2027 a 31/03/2027
Altres condicions d'execució i justificació: - A efectes de justificació de la despesa, el cost total ha de ser d'un import mínim equivalent al quocient de l'import de l'ajut finalment atorgat pel coeficient 0,60. Per a un cost total justificat inferior, s'ha d'informar de l'ajust del projecte i l'import concedit es reduirà a la baixa proporcionalment a l'efecte de mantenir el percentatge de cofinançament previst.
- En el cas d'actuacions d'execució conjunta, cap ens pot tenir una participació superior al 80% del cost total de l'actuació.
- Més informació: www.diba.cat/web/economieslocals

Garantir que el 0% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre qualsevol pregunta de l'enquesta del recurs prestat siguin inferiors a 5 sobre 10 punts.

En cas d'incompliment es realitzarà l'anàlisi d'aquest, havent contactat amb els ens locals per PMT en 5 dies hàbils sempre que ho hagin autoritzat.

Garantir que un mínim del 60% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre la quantia de l'import atorgat siguin iguals o superiors a 7 sobre 10 punts.

S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i, si escau, proposar les millores concretes pertinents.

Normativa aplicable:

  • Règim regulador del Catàleg de la Xarxa de Governs Locals 2025.
    Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya.
  • Llei 5/2011, del 29 de març, d'economia social; Llei 9/2011, de 29 de desembre, de promoció de l'activitat econòmica; Llei 11/2013, de 26 de juliol, de mesures de suport a l'emprenedor i d'estímul del creixement i de la creació d'ocupació; Llei 14/2013, de 27 de setembre, de suport a l'emprenedor i la seva internacionalització; Llei 15/2020, del 22 de desembre, de les àrees de promoció econòmica urbana; Llei 18/2020, del 28 de desembre, de facilitació de l'activitat econòmica; Llei 18/2022, del 28 de setembre, de creació i creixement d'empreses; Llei 28/2022, de 21 de desembre, de foment d'ecosistemes de les empreses emergents.
ODS
8. Treball digne i creixement econòmic

Més informació

7. Impuls del desenvolupament econòmic local
10. Promoure polítiques i institucions locals eficaces, innovadores i cocreadores de valor públic
Afegeix a la carpeta Descarrega
Convocatòria / línia de suportConvocatòria / línia de suport
Catàleg 2024-2027: Xarxa de Governs Locals 2025
Canal: Portal de tramitació (PMT)
Termini sol·licitud Període de vigència i sol·licitud
2024: Finalitzat
2025: 03/12/2024 a 31/01/2025
2026: Pendent
2027: Pendent
Recurs econòmic Recurs econòmic
Ajut econòmic

Procediment de concessió:
Concurrència competitiva

Unitat prestadora:
Servei de Teixit Productiu

Tel. 934 022 524
s.teixitprod@diba.cat
Formulari de contacte
Codi recurs
298924