Fitxa del recurs

Àrea d'Urbanisme, Habitatge i Regeneració Urbana
Urbanisme i habitatge

Estratègies i instruments urbanístics per a urbanitzacions amb dèficits

Redacció d'estudis, treballs i instruments urbanístics per contribuir a l'adequació, regularització o millora de la urbanització, d'acord amb el marc normatiu d'aplicació.

Els diferents estudis, treballs o instruments podran consistir en:
- Diagnosis i estratègies d'actuació urbanística, DIES (d'una o diverses urbanitzacions), documents destinats a la identificació i anàlisi de les problemàtiques de la urbanització i formulació de les estratègies d'actuació (amb la valoració d'alternatives) relatives a la seva regularització urbanística, sobre qüestions de planejament, gestió, protecció de la legalitat, etc.
- Redacció d'instruments de planejament urbanístic (planejament urbanístic derivat, modificació de planejament urbanístic derivat, modificació de planejament urbanístic general per a ens locals de fins a 5.000 habitants), en les condicions específiques ressenyades en aquest recurs (vegeu "Altres condicions de sol·licitud").
- Redacció de projectes de reparcel·lació, en les condicions específiques ressenyades en aquest recurs (vegeu "Altres condicions de sol·licitud").
- Altre suport tècnic en matèria urbanística, com ara la redacció d'estudis, informes tècnics i jurídics, i altres treballs tècnics de caràcter sectorial.

El recurs va destinat preferentment a urbanitzacions amb dèficits urbanístics incloses al Catàleg d'urbanitzacions amb dèficits elaborat per la Gerència de Serveis d'Habitatge, Urbanisme i Activitats de la Diputació de Barcelona. Aquest recurs es desenvolupa de forma coordinada amb el Servei d'Equipaments i Espai Públic, qui gestiona el suport a Projectes d'Urbanització en urbanitzacions amb dèficits.
El recurs pot donar suport a actuacions finançades a través del Programa general d'inversions (PGI): nova inversió, manteniment i reposició d'inversions. www.diba.cat/web/plaxgl/programa-general-d-inversions
D'acord amb les convocatòries corresponents, es preveu que el recurs estigui disponible a les anualitats 2024, 2025, 2026 i 2027.


Destinataris:
Ajuntaments, consells comarcals, mancomunitats, entitats municipals descentralitzades

Criteris de valoració: Puntuació
Grau de problemàtica i urgència de la temàtica objecte de sol·licitud
Es valoren diferenciadament, en base a la informació facilitada per l'ens local, els següents paràmetres, ponderats cadascun segons un triple grau de valoració (alt/mitjà/baix):
- Importància o gravetat de la temàtica objecte de l'actuació [20 punts]
- Urgència o prioritat per a la seva materialització [10 punts].
30
Grau de viabilitat i adequació tècnica, econòmica i temporal de la sol·licitud
Es valoren diferenciadament, en base a la informació facilitada per l'ens local, els següents paràmetres, ponderats cadascun segons un triple grau de valoració (alt/mitjà/baix):
- Grau de viabilitat de que l'actuació es pugui portar a terme en les condicions previstes [8 punts]
- Eficiència de l'actuació (proporcionalitat entre els recursos a invertir i el resultat assolible), cas de portar-se a terme [8 punts]
- Claredat i coherència tècnica en la definició de l'actuació [7 punts]
- Corresponsabilitat de l'ens en el desenvolupament de l'actuació [7 punts].
30
Variables de qualitat de la sol·licitud: abast supralocal, innovació, transferibilitat, etc
Es valoren diferenciadament, en base a la informació facilitada per l'ens local, els següents paràmetres (que, més enllà de resoldre la necessitat plantejada, atorguen a l'actuació elements de qualitat addicionals) , ponderats cadascun segons un triple grau de valoració (alt/mitjà/baix):
- Abast supralocal de l'actuació [5 punts]
- Contingut innovador [5 punts]
- Transferibilitat més enllà de l'ens local destinatari [5 punts]
- Altres variables que comportin atributs de qualitat o valor afegit [5 punts].
20
Nombre d'habitants de l'ens amb preferència pels que tinguin menys població
Pel que fa a la redacció de DIES, Projectes de reparcel·lació i altre suport tècnic en matèria urbanística (adreçat a en locals sense límit poblacional) es valora, en funció del nombre d'habitants de l'ens, assignant major puntuació als municipis amb menor població (en un escalat de set trams, amb major prevalença dels de menys de 20.000 habitants):
- Fins a 1.000 habitants [20 punts]
- De 1.001 a 2.500 habitants [18 punts]
- De 2.501 fins a 5.000 habitants [16 punts]
- De 5.001 a 10.000 habitants [14 punts]
- De 10.001 a 20.000 habitants [12 punts]
- De 20.001 a 50.000 habitants [6 punts]
- Mes de 50.000 habitants [0 punts].
Pel que fa a la redacció d'instrument de planejament urbanístic (adreçat a en locals l fins a 5.000 habitants) es valora en funció del nombre d'habitants de l'ens, assignant major puntuació als municipis amb menor població (en un escalat de tres trams):
- Fins a 1.000 habitants [20 punts]
- De 1.001 a 2.500 habitants [15 punts]
- De 2.501 a 5.000 habitants [10 punts].
20
Termini màxim de resolució:
Cinc mesos a partir de l'endemà de la data en què finalitzi el termini de sol·licitud.

Condicions de sol·licitud

Documentació que s'ha d'annexar: Dades tècniques C1-167436-24, descarregueu-lo a:
www.diba.cat/documents/205293/399936240/C1-167436-24.pdf

- En cas de Modificacions puntuals de planejament urbanístic o planejament urbanístic derivat, adjuntar cartografia, plànols o imatges (en format pdf) que permetin una major comprensió de la sol·licitud, com per exemple:
- Localització de l'àmbit dins el terme municipal (si s'escau).
- Descripció gràfica de l'àmbit objecte de l'actuació.
- Altres informacions gràfiques d'interès.

Nombre màxim de sol·licituds: - Dues per ens en aquest recurs
- Nombre màxim de sol·licitud estimades corresponents a instruments de planejament i gestió urbanística (en tots els recursos de suport tècnic del Servei d'Urbanisme): Una.
Altres condicions: - Planejament urbanístic per a ens locals de fins a 5.000 habitants. Es prioritzarà l'existència prèvia d'un DIES o document equivalent que acrediti la viabilitat de l'actuació. Caldrà el compromís explícit de concloure la tramitació del pla fins a la seva executivitat. El cost de l'actuació (honoraris professionals de la licitació de la redacció d'un planejament urbanístic, valorats per la unitat prestadora) no podrà superar la quantitat de 60.000 euros (IVA inclòs). Cas que l'ens local assumeixi al seu càrrec l'elaboració d'estudis o treballs vinculats necessàriament a la figura de planejament a redactar i tramitar, l'ens ha de garantir la disponibilitat de referits estudis de forma prèvia o simultània al desenvolupament de l'actuació. Per a Planejament urbanístic de municipis entre 5.001 i 50.000 habitants, es disposa del recurs Finançament per a la redacció de planejament urbanístic (de 5.001 a 50.000 habitants).
- Projectes de reparcel·lació. La redacció i tramitació de projectes de reparcel·lació tindrà caràcter excepcional, havent-se de satisfer les següents condicions:
1.- Compromís explícit de concloure la tramitació del projecte de reparcel·lació fins a la seva inscripció al registre de la propietat.
2.- Cofinançament del 85% a càrrec de l'ens local
3.- Sistema de gestió per cooperació, aprovat de forma prèvia a la formalització de l'actuació
4.- Cas que l'actuació no inclogui estudis o treballs vinculats necessàriament al projecte de reparcel·lació a redactar i tramitat, l'ens local haurà de garantir la disponibilitat de referits estudis de forma prèvia o simultània al desenvolupament de l'actuació.

- Denominació (títol) de l'actuació de planejament/gestió sol·licitada: Figura de planejament/gestió i identificació de l'àmbit, sense nom de municipi (Exemple: Modificació puntual PGOU urbanització Les Alzines).

Condicions d'execució i justificació

Altres condicions d'execució i justificació: Obligació de cofinançament:

Planejament urbanístic: Cofinançament de l'ens local del cost dels honoraris professionals de l'actuació, segons els següents percentatges:
- Ens de fins a 1.000 habitants: sense cofinançament.
- Ens de 1.001 a 5.000 habitants: 30% de cofinançament.

Projectes de reparcel·lació: Cofinançament per l'ens local del 85% del cost dels honoraris professionals de l'actuació.

Altres actuacions: sense cofinançament.

L'ens local haurà de comprometre el cofinançament, aportant el certificat de disponibilitat pressupostària corresponent en el termini de 15 dies hàbils des de la notificació de l'estimació de l'actuació.

Els treballs en que l'import a cofinançar per l'ens local sigui inferior a 5.000 euros seran assumits 100% per la Diputació de Barcelona.

Procedència dels fons de l'ens local: qualsevol.

Garantir que el 100% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre qualsevol pregunta de l'enquesta del recurs prestat siguin iguals o superiors a 5 sobre 10 punts.

S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.

El 50% de les aprovacions o denegacions dels recursos s'han de comunicar mitjançant el PMT en un termini màxim de 90 dies hàbils des de la finalització del termini de sol·licitud, però mai en més de 5 mesos.

En cas d'incompliment del termini de 5 mesos, s'informarà per PMT als ens locals de les causes d'aquest i de les mesures adoptades en 5 dies hàbils.

Garantir que un mínim del 70% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre la utilitat futura del producte lliurat siguin iguals o superiors a 8 sobre 10 punts.

S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.

Normativa aplicable:

  • Règim regulador del Catàleg de la Xarxa de Governs Locals 2024.
    Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya.
  • Llei 3/2009, de 10 de març, de regularització i millora d'urbanitzacions amb dèficits; Decret Legislatiu 1/2010, de 3 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Urbanisme de Catalunya, amb les modificacions posterios; Decret 305/2006, de 18 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'Urbanisme, i les modificacions posteriors; Decret 64/2014, de 13 de maig, del Reglament sobre protecció de la legalitat urbanística; Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei del sòl i rehabilitació urbana.
ODS
Afegeix a la carpeta Descarrega
Convocatòria / línia de suportConvocatòria / línia de suport
Catàleg 2024-2027: Xarxa de Governs Locals 2024
Canal: Portal de tramitació (PMT)
Termini sol·licitud Període de vigència i sol·licitud
2024: 28/12/2023 a 08/02/2024
2025: Pendent
2026: Pendent
2027: Pendent
Recurs tècnic Recurs tècnic
Redacció de plans, projectes i informes

Procediment de concessió:
Concurrència competitiva

Unitat prestadora:
Servei d'Urbanisme

Tel. 934 020 648
s.urbanisme@diba.cat
Formulari de contacte
Codi recurs
167436