Fitxa del recurs
Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Sostenibilitat social

Planificació estratègica i projectes en l'àmbit de les persones grans
El recurs té per objectiu l'impuls de polítiques adreçades a les persones grans a partir del concepte d'envelliment actiu, definit per l'OMS com el procés d'optimització de les oportunitats de salut, participació i seguretat per millorar la qualitat de vida a mesura que les persones envelleixen.
Es concreta en el suport a la planificació estratègica (que es podrà fer segons el model de Ciutats Amigues de les persones grans si així se sol·licita), el disseny i la implementació de projectes singulars, així com la participació en espais d'intercanvi tècnic.
Inclou:
- Diagnosi estratègica: aproximació a la realitat sociodemogràfica, mapa de recursos, serveis i la participació de les persones grans, etc. per a l'elaboració del pla estratègic. Només per a ens locals majors de més de 50.000 habitants.
- Planificació estratègica en l'àmbit de les persones grans (des de la perspectiva de l'envelliment actiu):
Suport a l'elaboració del pla estratègic - diagnosi i pla d'acció - per als ens locals de fins a 50.000 habitants.
Suport a l'elaboració del pla local d'acció per als ens locals de més de 50.000 habitants.
- Projectes singulars: suport al disseny i implementació de projectes en l'àmbit com l'avaluació estratègica de plans; estudis específics entorn de les persones grans (anàlisi dels serveis i recursos); suport en la promoció de la participació sociocultural de les persones grans; accions que lluitin contra el estereotips, les discriminacions i l'edatisme, entre d'altres.
- Participació en espais d'intercanvi tècnic. El suport inclou un cicle de sessions de treball i un espai virtual, amb l'objectiu de promoure la reflexió i millora entorn de conceptes, metodologies i accions per a l'impuls de polítiques en l'àmbit.
Per a més informació: www.diba.cat/web/convivencia/poltiques-envelliment-actiu
D'acord amb les convocatòries corresponents, es preveu que el recurs estigui disponible a les anualitats 2024, 2025, 2026 i 2027.
Destinataris:
Ajuntaments, consells comarcals, mancomunitats, consorcis locals, entitats municipals descentralitzades
Criteris de valoració: | Puntuació |
---|---|
Els objectius i la justificació amb relació a les característiques del recurs: - Són coherents i s'hi ajusten plenament: [30 punts]. - Estan definits amb algunes deficiències i/o s'hi ajusten parcialment: [20 punts]. - Són poc coherents: [10 punts]. - No són coherents i/o no s'hi ajusten: [0 punts]. |
30 |
L'ens disposa dels següents recursos: - un tècnic/a referent amb suficient dedicació per al seguiment del projecte - documentació tècnica elaborada anteriorment - altres recursos adients per a desenvolupar el projecte - L'ens disposa de 2 dels recursos esmentats: [20 punts]. - L'ens disposa de 1 dels recursos esmentats: [10 punts]. - L'ens no disposa de cap dels recursos esmentats: [0 punts]. |
20 |
L'ens disposa dels següents elements: - Regidoria de persones grans, cicle de vida o similar - Segell Ciutats Amigues de les Persones grans de l'OMS - L'ens disposa de 2 dels elements esmentats: [10 punts] - L'ens disposa de 1 dels elements esmentats: [5 punts] - L'ens no disposa de cap dels elements esmentats: [0 punts] |
10 |
L'ens preveu desenvolupar el projecte amb la participació de diferents àrees/departaments o disposa de comissions o espais col·laboratius en aquest àmbit de treball. - Hi participen com a mínim, 3 àrees/departaments: [30 punts]. - Hi participen 2 àrees/departaments: [20 punts]. - Hi participa 1 sol/a àrea/departament: [10 punts]. |
30 |
L'ens preveu desenvolupar el projecte amb la participació d'entitats del territori i/o ciutadania ja sigui directament o a través de taules, xarxes o espais de participació: - L'ens preveu la participació d'entitats i/o ciutadania: [10 punts] - L'ens no la preveu: [0 punts] |
10 |
Per accedir al recurs s'estableix la puntuació mínima de 60. |
Termini màxim de resolució: |
---|
Cinc mesos a partir de l'endemà de la data en què finalitzi el termini de sol·licitud. |
Condicions de sol·licitud
Documentació que s'ha d'annexar: | Dades tècniques C1-165962-24, descarregueu-lo a: www.diba.cat/documents/205293/399936240/C1-165962-24.pdf |
Nombre màxim de sol·licituds: | Una per ens local, excepte en el cas que també es vulgui sol·licitar la "Participació en espais d'intercanvi tècnic". En aquest cas, s'haurà de tramitar una segona sol·licitud. |
Altres condicions: | - Per sol·licitar l'avaluació s'ha de tenir el pla d'acció en marxa i amb un mínim de 3 anys d'implementació, i s'ha d'adjuntar a la sol·licitud en cas que no s'hagi elaborat amb el suport de la Diputació de Barcelona. |
Condicions d'execució i justificació
Altres condicions d'execució i justificació: | En cas que el Servei sol·liciti a l'ens local documentació necessària per al desenvolupament del suport, aquest disposa d'un termini màxim de 2 mesos per a presentar-la. Aquesta condició és considera una activitat necessària. |
Garantir que el 100% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre qualsevol pregunta de l'enquesta del recurs prestat siguin iguals o superiors a 5 sobre 10 punts.
S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.
El 50% de les aprovacions o denegacions dels recursos s'han de comunicar mitjançant el PMT en un termini màxim de 90 dies hàbils des de la finalització del termini de sol·licitud, però mai en més de 5 mesos.
En cas d'incompliment del termini de 5 mesos, s'informarà per PMT als ens locals de les causes d'aquest i de les mesures adoptades en 5 dies hàbils.
Garantir que un mínim del 70% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre la utilitat futura del producte lliurat siguin iguals o superiors a 8 sobre 10 punts.
S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.
Normativa aplicable:
- Règim regulador del Catàleg de la Xarxa de Governs Locals 2024.
Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya. - - Decret 150/2014, de 18 de novembre, dels serveis d'acollida de les persones immigrades i de les retornades a Catalunya.
- Article 139 de la Llei de Bases de Règim Local 57/2003 de 16 de desembre.
Altra normativa vinculada:
- Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials.
- Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència
- Llei 19/2020, del 30 de desembre, d'igualtat de tracte i no-discriminació.
- Llei 13/2014, del 30 d'octubre, d'accessibilitat.
- Llei 8/2021, de 2 de juny, per la qual es reforma la legislació civil i processal per donar suport a les persones amb discapacitat en l'exercici de la seva capacitat jurídica.


Canal: Portal de tramitació (PMT)

2025: Pendent
2026: Pendent
2027: Pendent

Procediment de concessió:
Concurrència competitiva
Unitat prestadora:
Servei de Convivència i Diversitat
Tel. 934 022 713
s.convivencia.divers@diba.cat
Formulari de contacte
