Fitxa del recurs

Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Sostenibilitat social

Impuls i consolidació dels serveis de mediació ciutadana

Des de l'any 2006 la Diputació de Barcelona lidera el Programa de mediació ciutadana a través del qual ofereix suport econòmic i tècnic per a l'impuls i consolidació dels serveis de mediació ciutadana de la província de Barcelona.

Els Serveis de mediació ciutadana es posicionen com una eina fonamental per a l'impuls de la convivència ja que actuen com a nexe entre l'ens local, l'espai públic i les comunitats de veïns. Els Serveis de mediació ciutadana ofereixen vies no adversarials de prevenció, gestió i resolució de conflictes a través de la cultura del diàleg i la corresponsabilització del conjunt de la ciutadania, de forma transversal i cooperativa.

El fons de prestació és un recurs econòmic per a l'Impuls i consolidació dels serveis de mediació ciutadana. S'adreça a aquells ajuntaments de més de 5.000 habitants o consells comarcals que disposen d'un Servei de mediació ciutadana en funcionament i formen part del Programa de Mediació de la Diputació de Barcelona des de l'any anterior al de la convocatòria corresponent, com a mínim. La distribució del fons de prestació es concreta en trams de població (es pren com a referència les darreres dades oficials de l'INE) i a cada un dels quals s'associa un nombre d'hores de prestació setmanals del Servei de mediació.
Per a aquest recurs no cal presentar sol·licitud.
D'acord amb les convocatòries corresponents, es preveu que el recurs estigui disponible a les anualitats 2024, 2025, 2026 i 2027.


Destinataris:
Ajuntaments de municipis de més de 5.000 habitants, consells comarcals

Condicions d'acceptació

Documentació per a l'acceptació: Formulari C3-002-24, descarregueu-lo a:
www.diba.cat/documents/205293/399936220/C3-002-24.pdf
Altres condicions: - Els ens han de disposar de servei de mediació ciutadana en funcionament o licitació/contractació de professionals en curs, i haver estat al programa de mediació ciutadana de la Diputació des de l'any anterior al de la convocatòria corresponent, com a mínim.
- L'entrada de nous ens al fons es condiciona a un projecte del servei i l'informe de viabilitat favorable elaborat per l'SCDCV que s'haurà de sol·licitar no més tard del 30/04 de l'any de la convocatòria (veure recurs "Assessorament en convivència, diversitat i cicle de vida").

Condicions d'execució i justificació

Despeses elegibles: Capítol 1.

Capítol 2.
Documentació per a la justificació: Dades econòmiques C4-001, descarregueu-lo a:
www.diba.cat/documents/205293/399936220/C4-001-24.pdf

- Activitat: formulari de memòria, d'acord amb el model propi que proporcionarà el Servei de Convivència, Diversitat i Cicle de Vida per correu electrònic a finals d'any.
- Servei i organització: certificat del secretari/a on consti que el Servei de mediació ha estat obert ininterrompudament i/o els mesos en què ha estat obert, horari d'obertura, hores setmanals i anuals de contractació professional/s de mediació. Cal que el certificat relacioni els/les mediadors/es del Servei (nom, cognoms i DNI) i que indiqui si aquest personal ha estat contractat per capítol I o II.
- Professional: còpia autèntica del títol de mediació dels/de les professionals del Servei de mediació que cobreixen les hores subvencionades per la Diputació de Barcelona. El títol només s'haurà d'aportar una vegada.
Període d'execució i justificació: Anual, 01/01/2024 a 31/12/2024
Justificació voluntària, fins 15/11/2024; final, 02/01/2025 a 30/04/2025
Altres condicions d'execució i justificació: - L'ens local es compromet a posar en marxa el servei de mediació dins de l'any corrent. En cas contrari, deixarà de ser beneficiari del fons de prestació de l'exercici següent.
- El servei ha de ser gratuït i obert al públic i ha de garantir l'atenció a la ciutadania tot l'any. Si de forma extraordinària s'ha de tancar, s'ha de comunicar de manera formal a la Diputació.
- Destinar l'import concedit a cobrir part de les despeses de contractació de professional/s de mediació i suport al manteniment del servei de mediació durant l'any de vigència.
- Contractar i/o disposar de professional/s de la mediació per les hores setmanals que corresponguin en funció de la població/tram fixat.
- Si el servei es presta per empresa externa cal prorratejar les hores de vacances de l'any per donar compliment a les hores setmanals mínimes en còmput anual.
- En cas que la contractació dels/les mediadors/es sigui per capítol 1 cal contractar i justificar el compliment de les hores setmanals segons el calendari laboral, sense prorratejar les hores de vacances.
- S'ha de comunicar a la Diputació qualsevol canvi en l'equip de mediació.
- Aportar els recursos materials, tècnics i tecnològics necessaris per al desenvolupament de la seva tasca.
- Fer difusió del suport de la Diputació de Barcelona en tots els materials de divulgació i suports digitals.
- Participar al Cercle de Comparació Intermunicipal de Serveis de Mediació Ciutadana de la Diputació.
- Afavorir la participació de professionals en les accions formatives que ofereix la Diputació.
- Participació obligatòria en els espais de compartició de la pràctica de la mediació si el servei és unipersonal i durant el primer any d'entrada en funcionament.
- Fer constar a la web l'existència del servei i característiques d'accés.

Garantir que el 100% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre qualsevol pregunta de l'enquesta del recurs prestat siguin iguals o superiors a 5 sobre 10 punts.

S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.

Verificar o requerir l'esmena del 80% de les justificacions presentades electrònicament en un termini màxim de 15 dies naturals des de l'entrada de la documentació a la Diputació, però mai en més de 20.

En cas d'incompliment del termini de 20 dies naturals, s'informarà per PMT als ens locals de les causes d'aquest i de les mesures adoptades en 5 dies hàbils.

Normativa aplicable:

  • Règim regulador del Catàleg de la Xarxa de Governs Locals 2024.
    Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya.
  • Altra normativa vinculada:
    - Llei 15/2009, de 22 de juliol, de mediació en l'àmbit del dret privat.
    - Decret 135/2012, de 23 d'octubre, pel que s'aprova el Reglament de la Llei 15/2009, de 22 de juliol, de mediació en l'àmbit del dret privat.
    - Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes; 17/2015, del 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes.
    - Llei 19/2020, del 30 de desembre, d'igualtat de tracte i no-discriminació
ODS
10. Reducció de les desigualtats
11. Ciutats i comunitats sostenibles

Més informació

Afegeix a la carpeta Descarrega
Convocatòria / línia de suportConvocatòria / línia de suport
Catàleg 2024-2027: Xarxa de Governs Locals 2024
Canal: Portal de tramitació (PMT)
Recurs econòmic Recurs econòmic
Fons de prestació

Procediment de concessió:
Concessió directa amb concurrència

Unitat prestadora:
Servei de Convivència, Diversitat, Infància i Persones Grans

Tel. 934 022 713
s.convivencia.divers@diba.cat
Formulari de contacte
Codi recurs
165855