Fitxa del recurs

Àrea d'Infraestructures i Territori
Urbanisme i habitatge

Verd urbà: plans, estudis i projectes

Suport tècnic per la millora de la qualitat del verd urbà local i de la seva gestió. Pot incloure l'elaboració de:
- Pla director del verd urbà: eina de planificació i millora del verd urbà municipal que permet diagnosticar l'estat actual i planificar el futur de les inversions en espais verds i l'arbrat viari
- Pla de gestió del verd urbà: eina de planificació de la gestió i manteniment ordinari del verd urbà municipal
- Estudis del verd urbà: davant la voluntat d'invertir en un espai verd nou o existent, l'estudi analitza l'entorn i planteja criteris, alternatives d'actuació i estimació dels costos necessaris per a la intervenció.
- Projectes del verd urbà: redacció dels documents tècnics necessaris per a la definició de les actuacions i obres a realitzar en espais verds
- Implantació de Sistemes Urbans de Drenatge Sostenible en espais verds (SUDs)
- Altres.

D'acord amb les convocatòries corresponents, es preveu que el recurs estigui disponible a les anualitats 2024, 2025, 2026, 2027.

El recurs pot donar suport a actuacions finançades a través del Programa general d'inversions (PGI): nova inversió, manteniment i reposició d'inversions. www.diba.cat/web/plaxgl/programa-general-d-inversions


Destinataris:
Ajuntaments, entitats municipals descentralitzades

Criteris de valoració: Puntuació
Valoració de la justificació de la sol·licitud i alineament amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)
Aquest criteri té present les especificitats de cada tipologia de treball inclosa en el recurs i es valoren amb més punts les sol·licituds que:
- afecten a la seguretat de les persones i els béns i/o infraestructures municipals
- deriven de la obligatorietat de compliment normatiu, si s'escau
- solucionen afectacions a la prestació de serveis essencials
- generen un impacte positiu en la sostenibilitat, l'organització municipal, el manteniment, la resiliència, la connectivitat, la salut o el medi ambient.
- suposen un estalvi econòmic a nivell d'explotació i manteniment
- estan incloses en una Agenda Urbana o Agenda 2030
- estan més alineades amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible
- donen servei a un gran nombre d'usuaris
Puntuació:
- Justificació/alineament alt: 40 punts
- Justificació/alineament mitjà: 20 punts
- Justificació/alineament baix: 10 punts
40
Adequació tècnica i temporal de la sol·licitud
Aquest criteri té present les especificitats de cada tipologia de treball inclosa en el recurs i es valoren amb més punts les sol·licituds que:
- són eficients i coherents, entenent la proporcionalitat entre els recursos a invertir i l'objectiu a assolir
- aporten valor urbà i/o revaloritzen/posen en ús espais existents
- compensen desajustos entre la xarxa/dotacions existents i les necessitats
- solucionen una problemàtica concreta i el producte sol·licitat és l'adequat per resoldre-la
- es realitzaran en nuclis de població o àmbits amb dèficits a nivell d'infraestructures municipals
- tenen un impacte major en el medi ambient
Puntuació:
- Adequació alta: 30 punts
- Adequació mitja: 15 punts
- Adequació baixa: 5 punts
30
Grau d'executabilitat de la sol·licitud
Aquest criteri té present les especificitats de cada tipologia de treball inclosa en el recurs i es valoren amb més punts les sol·licituds que:
- disposen d'estudis previs que analitzen i/o justifiquen la necessitat d'intervenció
- són actuacions fruit d'un procés participatiu
- disposen de la informació de partida necessària per poder dur-la a terme
- són compatibles amb el planejament vigent i coherents amb altres instruments de planificació municipal i, en cas de projectes, es realitzen sobre àmbits de propietat municipal
- En el cas de projectes executius, disposen de finançament per l'obra, tenint en compte el import en relació a la dimensió del municipi i els pressupostos municipals
Puntuació:
- Viabilitat alta: 20 punts
- Viabilitat mitja: 10 punts
- Viabilitat baixa: 5 punts
20
Població
- Menys de 5.000 habitants: 10 punts
- De 5.001 a 20.000 habitants: 5 punts
- Més de 20.000 habitants: 0 punts
10
Per accedir al recurs s'estableix la puntuació mínima de 65.
Requisits de concessió:
Pels avantprojectes i projectes executius és necessari que l'ajuntament tingui plena disponibilitat de l'espai objecte de la sol·licitud i que la qualificació urbanística sigui l'adequada a l'ús previst
Termini màxim de resolució:
Cinc mesos a partir de l'endemà de la data en què es presenti la sol·licitud.

Condicions de sol·licitud

Documentació que s'ha d'annexar: 1. En tots els casos, cal annexar emplenat el Formulari de dades tècniques C1-161623-24, descarregueu-lo a:
www.diba.cat/documents/205293/399936240/C1-161623-24.pdf

2. En cas que l'actuació sol·licitada sigui un avantprojecte o bé projecte executiu, cal que s'annexin els estudis previs de què disposi l'Ajuntament que analitzin la necessitat de l'avantprojecte/projecte a executar i cal que es respongui obligatòriament l'apartat "Estructura de finançament prevista per l'obra" al formulari

3. En cas que l'actuació sol·licitada estigui recollida com a proposta en un document de planificació global aprovat per l'ajuntament (Agenda Urbana, Agenda 2030, Pla director, etc...), cal que s'annexi el document i s'indiqui al formulari
Nombre màxim de sol·licituds: Dues sol·licituds màxim per ens local comptant les presentades als tres recursos tècnics següents de la mateixa gerència: Equipaments, Espai públic i Verd urbà.
Altres condicions: No s'admetran sol·licituds d'avantprojectes/projectes executius quan ja s'hagi atès una sol·licitud anterior en aquell mateix municipi pel mateix espai públic, excepte si es tracta de fases successives o ampliacions del mateix.

Condicions d'execució i justificació

Obligació de cofinançament: 1. En projectes executius
El percentatge de confinançament dels ens pels projectes executius es fixa en funció de la població:
- fins a 5.000 habitants: 0%
- de 5.001 a 10.000 habitants: 10%
- de 10.001 a 20.000 habitants: 20%
- de 20.001 a 50.000 habitants: 30%
- de 50.001 a 75.000 habitants: 40%
- més de 75.000 habitants: 50%.

2. La resta de treballs tindran cofinançament els municipis > 50.000 habitants i es fixa en funció de la població:
- de 50.001 a 75.000 habitants: 40%
- més de 75.000 habitants: 50%.

En tots dos casos, si l'import de la part de l'assistència tècnica corresponent a l'ens és inferior a 6.000 euros, el cost serà assumit íntegrament per la Diputació de Barcelona.
Procedència dels fons de l'ens local: Qualsevol

Garantir que el 100% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre qualsevol pregunta de l'enquesta del recurs prestat siguin iguals o superiors a 5 sobre 10 punts.

S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.

El 50% de les aprovacions o denegacions dels recursos s'han de comunicar mitjançant el PMT en un termini màxim de 90 dies hàbils des de la recepció de la sol·licitud, però mai en més de 5 mesos.

En cas d'incompliment del termini de 5 mesos, s'informarà per PMT als ens locals de les causes d'aquest i de les mesures adoptades en 5 dies hàbils.

Garantir que un mínim del 70% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre la utilitat futura del producte lliurat siguin iguals o superiors a 8 sobre 10 punts.

S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.

Normativa aplicable:

  • Règim regulador del Catàleg de la Xarxa de Governs Locals 2024.
    Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya.
  • Reial Decret Legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei del sòl i rehabilitació urbana; Decret legislatiu 1/2010, de 10 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Urbanisme de Catalunya; Decret 305/2006, de 18 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'urbanisme; Llei 8/2005, de 8 de juny, de Protecció, gestió i ordenació del paisatge.
ODS
Afegeix a la carpeta Descarrega
Convocatòria / línia de suportConvocatòria / línia de suport
Catàleg 2024-2027: Xarxa de Governs Locals 2024
Canal: Portal de tramitació (PMT)
Termini sol·licitud Període de vigència i sol·licitud
2024: 28/12/2023 a 08/02/2024
2025: Pendent
2026: Pendent
2027: Pendent
Recurs tècnic Recurs tècnic
Redacció de plans, projectes i informes

Procediment de concessió:
Concessió directa amb concurrència

Unitat prestadora:
Servei d'Equipaments i Espai Públic

Tel. 934 022 122
s.equipamentsep@diba.cat
Formulari de contacte
Codi recurs
161623