Fitxa del recurs
Àrea d'Infraestructures i Territori
Urbanisme i habitatge
Espai públic: planificació i projectes d'espais saludables i resilients
La finalitat del recurs és la redacció dels documents tècnics necessaris tant per a la planificació i millora de l'espai públic en sòl urbà, com per a la definició de les obres a executar per a la urbanització/reurbanització de places, carrers i altres espais públics. Pot incloure:
- Pla director de l'espai públic: analitza globalment els espais públics del municipi i proposa directrius i estratègies de millora a futur. Pot ser global o sectorial (d'itineraris de vianants, de places, d'itineraris saludables, d'espais buits urbans, etc.)
- Estudis previs/Estudis de programació d'espai públic: davant la voluntat d'invertir per reconfigurar un espai públic concret, identifica les necessitats de l'Ajuntament i dels usuaris i planteja solucions d'implantació valorades econòmicament que donin resposta a la necessitat plantejada
- Avantprojectes i projectes executius d'urbanització, reurbanització i urbanisme tàctic en sòl urbà
- Assessorament en la contractació de projectes per part de l'ens local
- Estudis de paisatge urbà: ús temporal d'espais buits, potencial paisatgístic de mitgeres, etc. Analitza les possibilitats d'utilització i els costos i condicionants per a executar l'actuació
- Altres.
D'acord amb les convocatòries corresponents, es preveu que el recurs estigui disponible a les anualitats 2024, 2025, 2026 i 2027.
El recurs pot donar suport a actuacions finançades a través del Programa general d'inversions (PGI): nova inversió, manteniment i reposició d'inversions. www.diba.cat/web/plaxgl/programa-general-d-inversions
Destinataris:
Ajuntaments de municipis fins a 75.000 habitants, entitats municipals descentralitzades
Criteris de valoració: | Puntuació |
---|---|
S'inclouen les especificitats de cada tipologia de treball inclosa en el recurs i es valoren amb més punts les sol·licituds que: - afecten a la seguretat de les persones, els béns i/o les infraestructures locals - deriven de la obligatorietat de compliment normatiu - afecten a la correcta prestació de serveis bàsics locals - afecten a la funcionalitat de serveis amb un gran nombre d'usuaris - resolen desajustos entre la xarxa/dotacions existents i les necessitats - tenen un impacte positiu en el medi ambient - suposen un important estalvi pel que fa a la optimització de recursos, despeses d'explotació i/o manteniment. Puntuació: - Gravetat molt alta: 40 punts - Gravetat alta: 30 punts - Gravetat mitjana: 20 punts - Gravetat baixa: 10 punts - Gravetat molt baixa: 0 punts |
40 |
S'inclouen les especificitats de cada tipologia de treball inclosa en el recurs i es valoren amb més punts les sol·licituds que: - són coherents amb els estàndards de servei respecte la població del municipi - aporten valor urbà i/o revaloritzen/posen en ús edificacions o espais existents - solucionen una problemàtica concreta i el recurs és l'adequat per resoldre-la - son eficients i coherents: els recursos a invertir i l'objectiu a assolir són proporcionals - disposen d'estudis previs que justifiquen la necessitat - són compatibles amb el planejament vigent i coherents amb altres instruments de planificació municipal i, en cas de projectes, es realitzen en àmbits de propietat municipal - en el cas de projectes executius, es valora la disponibilitat de finançament per l'obra, tenint en compte l'import en relació a la dimensió del municipi i els pressupostos municipals. Puntuació: Adequació molt alta: 30 punts Adequació alta: 20 punts Adequació mitja: 10 punts Adequació baixa: 0 punts |
30 |
S'inclouen les especificitats de cada tipologia de treball inclosa en el recurs i es valoren amb més punts les sol·licituds que: - impliquen un impacte positiu notable en la sostenibilitat, la resiliència, la connectivitat, la salut i/o el medi ambient - estan incloses en una Agenda Urbana o Agenda 2030 - tenen un alineament elevat amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible - es realitzen en nuclis de població o àmbits amb dèficits a nivell d'infraestructures municipals o bé amb problemes de cobertura territorial de dotacions o de connectivitat en relació a la població - donen servei a un gran nombre de població Puntuació: - Equilibri/alineament molt alt: 20 punts - Equilibri /alineament alta: 15 punts - Equilibri /alineament mitjana: 10 punts - Equilibri /alineament baixa: 5 punts - Equilibri /alineament molt baixa: 0 punts |
20 |
- Menys de 5.000 habitants: 10 punts - De 5.001 a 20.000 habitants: 5 punts - Més de 20.000 habitants: 0 punts |
10 |
Per accedir al recurs s'estableix la puntuació mínima de 80. |
Requisits de concessió: |
---|
Pels avantprojectes i projectes és necessari que l'ajuntament tingui plena disponibilitat de l'espai objecte de la sol·licitud i que la qualificació urbanística sigui l'adequada a l'ús previst |
Termini màxim de resolució: |
---|
Cinc mesos a partir de l'endemà de la data en què es presenti la sol·licitud. |
Condicions de sol·licitud
Documentació que s'ha d'annexar: | Dades tècniques C1-132910-24, descarregueu-lo a: www.diba.cat/documents/205293/399936240/C1-132910-24.pdf En cas que l'actuació sol·licitada sigui un avantprojecte o bé projecte executiu d'urbanització/reurbanització, cal que s'annexin els estudis previs de què disposi l'Ajuntament que analitzin la necessitat de l'avantprojecte/projecte a executar i cal que es respongui obligatòriament l'apartat "d'Estructura de finançament prevista per l'obra" al formulari. En cas que l'actuació sol·licitada estigui recollida com a proposta en un document de planificació global aprovat per l'ajuntament (Agenda Urbana, Agenda 2030, Pla director, etc...), cal que s'annexi el document i s'indiqui al formulari. |
Nombre màxim de sol·licituds: | Dues sol·licituds màxim per ens local comptant les presentades als tres recursos tècnics següents de la mateixa gerència: Equipaments, Espai públic i Verd urbà. |
Altres condicions: | No s'admetran sol·licituds d'avantprojectes/projectes executius quan ja s'hagi atès una sol·licitud anterior en aquell mateix municipi pel mateix espai públic, excepte si es tracta de fases successives o ampliacions del mateix. |
Condicions d'execució i justificació
Obligació de cofinançament: | 1. En projectes executius El percentatge de confinançament dels ens pels projectes executius es fixa en funció de la població: - fins a 5.000 habitants: 0% - de 5.001 a 10.000 habitants: 10% - de 10.001 a 20.000 habitants: 20% - de 20.001 a 50.000 habitants: 30% - de 50.001 a 75.000 habitants: 40% - més de 75.000 habitants: 50%. 2. La resta de treballs tindran cofinançament els municipis > 50.000 habitants i es fixa en funció de la població: - de 50.001 a 75.000 habitants: 40% - més de 75.000 habitants: 50%. En tots dos casos, si l'import de la part de l'assistència tècnica corresponent a l'ens és inferior a 6.000 euros, el cost serà assumit íntegrament per la Diputació de Barcelona. Procedència dels fons de l'ens local: Qualsevol |
Garantir que el 100% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre qualsevol pregunta de l'enquesta del recurs prestat siguin iguals o superiors a 5 sobre 10 punts.
S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.
El 50% de les aprovacions o denegacions dels recursos s'han de comunicar mitjançant el PMT en un termini màxim de 90 dies hàbils des de la recepció de la sol·licitud, però mai en més de 5 mesos.
En cas d'incompliment del termini de 5 mesos, s'informarà per PMT als ens locals de les causes d'aquest i de les mesures adoptades en 5 dies hàbils.
Garantir que un mínim del 70% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre la utilitat futura del producte lliurat siguin iguals o superiors a 8 sobre 10 punts.
S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.
Normativa aplicable:
- Règim regulador del Catàleg de la Xarxa de Governs Locals 2024.
Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya. - Reial Decret Legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei del sòl i rehabilitació urbana; Decret legislatiu 1/2010, de 10 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Urbanisme de Catalunya; Decret 305/2006, de 18 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'urbanisme; Llei 6/2009 pel que fa a l'avaluació ambiental del planejament urbanístic.
Canal: Portal de tramitació (PMT)
2025: Pendent
2026: Pendent
2027: Pendent
Procediment de concessió:
Concessió directa amb concurrència
Unitat prestadora:
Servei d'Equipaments i Espai Públic
Tel. 934 022 122
s.equipamentsep@diba.cat
Formulari de contacte