Fitxa del recurs
Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Sostenibilitat social

Diagnosi organitzativa i gestió per processos als serveis socials bàsics
La gestió per processos en els serveis socials bàsics (SSB) permet incorporar una metodologia de millora de la gestió i de la qualitat del servei, garantint l'equitat envers la ciutadania i l'adopció de criteris professionals compartits. El suport inclou:
- La diagnosi de l'organització dels serveis socials bàsics (SSB), o d'una de les unitats orgàniques que composen el servei que comprenguin tot el cicle d'atenció (tret d'infància), en la que s'analitzen aspectes com l'estructura organitzativa i funcional, el model de gestió i intervenció, la perspectiva externa i orientació a la ciutadania o la cartera de serveis, amb l'objectiu d'identificar les oportunitats i propostes de millora.
- Elaboració del manual de processos dels serveis socials bàsics, o d'una de les unitats orgàniques que composen el servei que comprenguin tot el cicle d'atenció (tret d'infància), mitjançant en primer lloc la identificació i definició dels processos clau (recepció, primera acollida i intervenció) i dels principals subprocessos, com per exemple el diagnòstic social, el pla d'intervenció, l'avaluació i el tancament i els vinculats a les prestacions i serveis (ex. SAD) i, en segon lloc l'acompanyament per a la millora i la implementació dels processos definits.
El recurs es concreta en tres subproductes:
1. Diagnosi de l'organització dels serveis socials bàsics
2. Gestió per processos I: Suport a la identificació i definició dels processos, procediments i instruments tècnics (Àrees Bàsiques de Serveis Socials)
3. Gestió per processos II: Suport al disseny i implementació dels processos, procediments i instruments tècnics. (Àrees Bàsiques de Serveis Socials)
Les sessions i activitats es realitzaran de forma presencial o telemàtica segons la proposta metodològica específica.
D'acord amb les convocatòries corresponents, es preveu que el recurs estigui disponible a les anualitats 2025, 2026 i 2027.
Destinataris:
Ajuntaments de municipis de més de 5.000 habitants, consells comarcals, mancomunitats, consorcis
Criteris de valoració: | Puntuació |
---|---|
- Ens locals que han rebut aquest recurs en el darrer any: [40 punts] - Ens locals que han rebut el recurs "Accions de millora contínua als serveis socials bàsics" en el darrer any: [20 punts] - Ens locals que no han rebut aquest recurs en el darrer any: [0 punts]. |
40 |
- Existència de la figura cap/coordinador-a/responsable del seguiment de projecte. - Implicació i disponibilitat per elaborar les tasques del projecte per part de l'equip de professionals participants. - Disponibilitat per a realitzar sessions de treball quinzenal. En cas de disposar dels 3 criteris: [25 punts] En cas de disposar de 2 criteris: [10 punts] En cas de disposar d'1 criteri: [5 punts] Si no acompleix cap dels 3 criteris: [0 punts] |
25 |
- De 40.000 habitants o més: [25 punts] - De 20.000 a 39.999 habitants: [20 punts] - De 10.000 a 19.999 habitants: [15 punts] - De 5.000 a 9.999 habitants: [10 punts] |
25 |
- Si la demanda és considerada com a prioritat 1 o l'ens local ha realitzat una sola sol·licitud de recurs tècnic del Servei de Suport als Serveis Socials Bàsics: [10 punts] - Si la demanda és considerada com a prioritat 2: [5 punts] - Si la demanda és considerada com a prioritat 3: [0 punts] |
10 |
Termini màxim de resolució: |
---|
Cinc mesos a partir de l'endemà de la data en què finalitzi el termini de sol·licitud. |
Condicions de sol·licitud
Documentació que s'ha d'annexar: | Dades tècniques C1-298326-25, descarregueu-lo a: www.diba.cat/documents/d/plaxgl/c1-298326-25 L'atorgament del subproducte "Gestió per processos I: Suport a la identificació i definició dels processos, procediments i instruments tècnics" és condicionat a la presentació per part de l'ens local d'una diagnosi del servei (realitzada amb la Diputació de Barcelona o per altres mitjans), la qual s'ha d'adjuntar a la fitxa de dades tècniques si no s'ha dut a terme amb la Diputació. |
Nombre màxim de sol·licituds: | Una per ens. El Servei de Suport als Serveis Socials Bàsics limita el nombre de sol·licituds de recursos tècnics fins a un màxim de 3, excloent Eines tecnològiques de suport als serveis socials bàsics: Tassad i DS- Diba. A la fitxa de dades tècniques de cada sol·licitud tècnica s'ha de marcar si és la prioritat 1, 2 o 3. |
Altres condicions: | Els subproductes s'han de dur a terme en el següent ordre: 1. Diagnosi de l'organització dels serveis socials bàsics. 2. Gestió per processos I: Suport a la identificació i definició dels processos, procediments i instruments tècnics. 3. Gestió per processos II: Suport al disseny i implementació dels processos, procediments i instruments tècnics. En el cas dels subproductes "Gestió per processos I: Suport a la identificació i definició dels processos, procediments i instruments tècnics" i "Gestió per processos II: Suport al disseny i implementació dels processos, procediments i instruments tècnics" cal ser ens titular d'àrees bàsiques de serveis socials (ajuntaments, consells comarcals, mancomunitats, etc.). |
Condicions d'execució i justificació
Altres condicions d'execució i justificació: | La renúncia a qualsevol tipologia d'aquest recurs pot contemplar la denegació de la sol·licitud de la mateixa tipologia en la convocatòria immediatament posterior. |
Garantir que el 0% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre qualsevol pregunta de l'enquesta del recurs prestat siguin inferiors a 5 sobre 10 punts.
En cas d'incompliment es realitzarà l'anàlisi d'aquest, havent contactat amb els ens locals per PMT en 5 dies hàbils sempre que ho hagin autoritzat.
El 50% de les aprovacions o denegacions dels recursos s'han de comunicar mitjançant el PMT en el termini de 90 dies hàbils des de la finalització del termini de sol·licitud, però mai en més de 5 mesos.
En cas d'incompliment del termini de 5 mesos, s'informarà per PMT als ens locals de les causes d'aquest i de les mesures adoptades en 5 dies hàbils.
Garantir que un mínim del 80% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre la utilitat futura del producte lliurat siguin iguals o superiors a 8 sobre 10 punts.
S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i, si escau, proposar les millores concretes pertinents.
Normativa aplicable:
- Règim regulador del Catàleg de la Xarxa de Governs Locals 2025.
Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya. - Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials; Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència; Decret 142/2010, d'11 d'octubre, pel qual s'aprova la Cartera de Serveis Socials


Canal: Portal de tramitació (PMT)

2026: Pendent
2027: Pendent

Procediment de concessió:
Concurrència competitiva
Unitat prestadora:
Servei de Suport als Serveis Socials Bàsics
Tel. 934 022 471
s.suportssb@diba.cat
Formulari de contacte
