Fitxa del recurs

Àrea d'Espais Naturals i Infraestructura Verda
Territori i parcs naturals

Retirada d'abocaments amb risc d'incendi forestal

Suport econòmic per a la retirada controlada d'abocaments i/o abandonament de residus localitzats en el medi agroforestal i que puguin suposar risc d'incendis forestals.

L'assistència inclou:
- Les despeses de retirada dels residus i/o abandonaments ja sigui a través de personal propi de l'ajuntament o d'empreses especialitzades.
- Les despeses de transport fins al lloc de disposició controlada del rebuig (deixalleria, dipòsit controlat, centre de recollida i transferència o centre autoritzat de tractament de residus).
- Si s'escau, els cànons sobre la disposició del rebuig.

D'acord amb les convocatòries corresponents, es preveu que el recurs estigui disponible a les anualitats 2024, 2025, 2026 i 2027.


Destinataris:
Ajuntaments

Requisits de concessió:
Abocaments inventariats al visor d'actuacions del PVI (https://gisportal.diba.cat/PVI/) o reportats a través del PMT en el moment de la sol·licitud.
Al visor públic del PVI es visualitzen els abocaments detectats principalment durant la campanya d'informació i vigilància desenvolupada anualment durant l'estiu, però també aquells detectats durant la resta de l'any per personal de la Diputació, dels ajuntaments o d'altres entitats vinculades a la protecció del medi com poden ser les Agrupacions de Defensa Forestal (ADF).
El personal de l'OTPMIFDA valida aquestes deteccions, les classifica i les publica al visor públic d'actuacions PVI.
Abocaments categoritzats com a "Abocaments amb risc d'incendi".
Abocaments ubicats fora de l'àmbit territorial de la Xarxa de Parcs Naturals de Diputació de Barcelona.
Cal indicar l'import estimat de retirada de cada abocament, de forma individualitzada.
És necessari que l'ajuntament estimi aproximadament el cost de retirada de cada abocament, doncs és imprescindible per a poder calcular l'import de la sol·licitud elegible, es a dir, l'import total de les retirades que compleixen tots els requisits de concessió del recurs.
El destí dels materials retirats ha de ser deixalleries, dipòsits controlats, centres de recollida i transferència i/o centres autoritzats de tractament de residus.
Termini màxim de resolució:
Tres mesos a partir de l'endemà de la data en què es presenti la sol·licitud.

Condicions de sol·licitud

Documentació que s'ha d'annexar: Dades tècniques C1-341793-25, descarregueu-lo a:
www.diba.cat/documents/d/plaxgl/c1-341793-25
Nombre màxim de sol·licituds: Una sol·licitud per ajuntament.
Altres condicions: Si l'abocament està inventariat al visor PVI, s'ha d'emprar el codi de l'abocament que consta al visor per a sol·licitar l'ajut.

Si l'ajuntament detecta un abocament que creu susceptible de ser objecte d'aquest ajut, però que encara no consta al visor públic del PVI, s'ha previst que l'ens destinatari pugui informar sobre la incidència detectada en el moment de realitzar la sol·licitud, i a través del PMT. En aquest supòsit l'ajuntament haurà d'adjuntar, per a cada nou abocament notificat:
una fotografia de cada abocament que permeti la seva classificació per part de l'equip tècnic del centre gestor, i la ubicació exacta de l'abocament, marcada en un mapa i/o en un enllaç googlemaps i/o coordenades UTM (ETRS89).

És necessari identificar les fotografies i ubicacions, per a cada abocament i relacionar-ho amb cada registre del formulari de sol·licitud.

En cas d'incidències respecte a la qualitat de la informació subministrada per l'ajuntament, el centre gestor realitzarà un requeriment d'esmena.

Es poden sol·licitar en el mateix formulari abocaments inventariats al visor públic i abocaments nous detectats per l'ajuntament.

Només s'entraran al visor PVI els abocaments localitzats en l'àmbit agroforestal, fora de zones urbanes, i no associats a zones de contenidors de recollida de residus.

L'aportació mínima per aquest recurs és determina pel càlcul de l'import de la sol·licitud elegible, es a dir, per la suma dels imports estimats de cada retirada d'abocaments que compleixin els requisits de concessió, i fins a l'import màxim subvencionable.

Condicions d'execució i justificació

Despeses elegibles: Capítol 1.

Capítol 2.
Import màxim d'ajut: 3.000 €
Documentació per a la justificació: Dades econòmiques C4-001, descarregueu-lo a:
www.diba.cat/documents/d/plaxgl/c4-001-25

La justificació tècnica és pot realitzar de qualsevol de les dues formes que es detallen a continuació i que es consideraran equivalents:
Opció 1: Certificat de Secretaria on consti que s'han retirat els abocaments objecte de justificació i s'han dipositat conforme a normativa.
Opció 2: Informe tècnic de l'ajuntament que contingui un mínim d'1 imatge de cada zona on s'ha retirat l'abocament i que permetin l'acarament de la retirada amb les imatges de la situació inicial que estan publicades al visor d'actuacions del PVI, i documents acreditatius emesos pels destinataris del rebuig conforme s'ha procedit a la seva recepció.
Període d'execució i justificació: Anticipada, 01/10/2024 a 30/09/2025
Justificació: fins 15/11/2025
Altres condicions d'execució i justificació: S'entendrà com a abocament retirat si aquest ho ha estat en la seva totalitat. No s'admetran retirades parcials.
Els imports justificats de retirada de cada abocament poden no coincidir amb els imports estimats de la sol·licitud. En el moment de la retirada, el cost de retirada de cada abocament/abandonament pot ser inferior o superior al previst en el moment de la sol·licitud degut a causes alienes a l'ajuntament. En tot cas, l'import validat pel centre gestor en la fase de justificació serà com a màxim l'establert en la fase de concessió.

Garantir que el 0% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre qualsevol pregunta de l'enquesta del recurs prestat siguin inferiors a 5 sobre 10 punts.

En cas d'incompliment es realitzarà l'anàlisi d'aquest, havent contactat amb els ens locals per PMT en 5 dies hàbils sempre que ho hagin autoritzat.

Garantir que un mínim del 60% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre la quantia de l'import atorgat siguin iguals o superiors a 7 sobre 10 punts.

S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i, si escau, proposar les millores concretes pertinents.

  • Règim regulador del Catàleg de la Xarxa de Governs Locals 2025.
    Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya.
  • Decret Legislatiu 1/2009, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora dels residus.
ODS
13. Acció climàtica
15. Vida terrestre

Més informació

1. Coordinar l'acció sobre el territori a partir l'encaix de les xarxes d'espais naturals, agraris, urbans i les seves infrestructures
3. Adoptar les mesures i els instruments necessaris per combatre la vulnerabilitat al canvi climàtic i reforçar la resiliència
Afegeix a la carpeta Descarrega
Convocatòria / línia de suportConvocatòria / línia de suport
Catàleg 2024-2027: Xarxa de Governs Locals 2025
Canal: Portal de tramitació (PMT)
Termini sol·licitud Període de vigència i sol·licitud
2024: Finalitzat
2025: 03/12/2024 a 31/10/2025
2026: Pendent
2027: Pendent
Recurs econòmic Recurs econòmic
Ajut econòmic

Procediment de concessió:
Concessió directa amb concurrència

Unitat prestadora:
Oficina Tècnica de Prevenció Municipal d'Incendis Forestals i Desenvolupament Agrari

Tel. 934 022 614
ot.prevencioif@diba.cat
Formulari de contacte
Codi recurs
341793