Fitxa del recurs

Àrea d'Espais Naturals i Infraestructura Verda
Territori i parcs naturals

Conservació de camins i punts d'aigua del Pla municipal de prevenció d'incendis forestals (PPI)

Suport econòmic per a obres de manteniment i millora de la xarxa de vials i punts d'aigua i dels elements associats, així com d'actuacions sobre elements causants de risc o vulnerables, planificades al PPI.

L'execució diferida de les obres permet als beneficiaris la contractació i execució de les obres a partir del 2 de gener de l'any següent a la convocatòria del Catàleg, i abans de l'època de major risc d'incendi forestal.

L'assistència inclou:
- Finançament de l'execució d'obres de manteniment i millora de la infraestructura planificada al PPI.
- Suport tècnic en matèria de: redacció de les actes d'acord, i edició i lliurament del mapa de localització d'obres.

Pot incloure, a demanda:
- Finançament del cost de la direcció d'obra facultativa a càrrec de personal habilitat (enginyeria o arquitectura) i, si s'escau, coordinació de seguretat i salut.
- Assessorament tècnic per al marcatge de les franges auxiliars de trànsit i/o per a la validació d'actuacions quan s'hagin executat el 80% i/o el 100% de les mateixes, i de forma prèvia a la justificació.

No inclou:
- Finançament d'obres de creació de nova infraestructura.
- Finançament de manteniment de franges exteriors de protecció i/o parcel·les, vinculades a la Llei 5/2003.
- Tràmits d'obtenció d'autoritzacions o de contractació d'obres.

Aquest recurs requereix presentació d'acceptació expressa. L'acceptació i posterior execució en cap cas implica canvis ni en la titularitat ni en l'ús dels elements de la infraestructura conservada, ni justificarà cap tràmit administratiu al respecte.

L'import del fons concedit s'obté dividint el pressupost anual consignat per aquest recurs, entre la superfície forestal vulnerable (SFV) total dels municipis beneficiaris i multiplicant-ho per la SFV de cada municipi tot aplicant diversos coeficients d'ajust i garantint un mínim de 3.000 euros. Es preveuen mesures de correcció percentual per tal de garantir la integritat de les actuacions previstes al PPI.


Destinataris:
Ajuntaments

Condicions d'acceptació

Documentació per a l'acceptació: Formulari C3-002-25, descarregueu-lo a: www.diba.cat/documents/d/plaxgl/c3-002-25

Per l'acceptació expressa del fons de prestació, cal adjuntar al PMT l'acta d'acord de la comissió local de seguiment de les actuacions previstes al PPI, signada de forma conjunta per representants de l'ajuntament i de l'Agrupació de Defensa Forestal local (ADF), on consti la relació prioritzada i valorada de les actuacions amb necessitat d'execució que hagin estat acordades. En cas que no existeixi ADF local, la relació prioritzada i valorada només cal que estigui signada per un representant de l'ajuntament.

En cas que l'acta contingui actuacions en basses o dipòsits de titularitat privada, caldrà adjuntar contracte de cessió d'us o equivalent, entre l'ajuntament i la propietat, segons el qual quedi establert i regulat l'ús de l'aigua per part dels mitjans d'extinció, amb una vigència proporcional a la inversió pública a raó d'un any de compromís per cada 1.000 euros de cost d'obra, iva inclòs, i amb un mínim de 5 anys. S'exceptuen d'aquest requisit les actuacions necessàries per garantir l'aproximació dels mitjans d'extinció a la bassa o dipòsit (vials d'accés i maniobra; arlequinat, franja de protecció i desbrossada perimetral per a aproximació de mitjans aeris; senyalització i cartelleria).
Altres condicions: Són destinataris els ajuntaments de municipis inclosos a l'annex 1 del Decret 64/95, i també els que estant inclosos a l'annex 1.1 del Pla INFOCAT, o les seves actualitzacions, disposin d'una superfície forestal vulnerable superior a 100 hectàrees.

En el moment de l'acceptació del fons, l'ens ha de disposar d'un PPI redactat per la Diputació de Barcelona, vigent i aprovat o en tràmit d'aprovació, sense esmenes pendents, per l'òrgan competent de l'administració autonòmica, en compliment de l'article 40 la Llei 6/88 Forestal de Catalunya. La Diputació de Barcelona comprovarà d'ofici aquest requisit.

S'exceptua del compliment del requisit de PPI vigent i aprovat o en tràmit d'aprovació, els ens que hagin rebut oficialment el PPI redactat pel centre gestor d'aquest recurs en el període comprès entre el 15 de febrer de l'any anterior a la present convocatòria i el 15 de febrer de la present convocatòria, per trobar-se en període de carència.

Amb l'acceptació del fons de prestació, l'ajuntament es compromet a fer les gestions per a l'obtenció de les autoritzacions oportunes de la propietat i de l'administració competent, per a l'execució de les obres, i a comptar amb el suport de l'ADF o altres entitats signants de l'acta d'acord per a la realització de les esmentades gestions, així com mantenir-los informats sobre els avenços en la contractació i/o execució de les obres acordades.

L'import dels recursos econòmics que no hagin estat acceptats pels beneficiaris podrà ser utilitzat per complementar els de la resta d'ajuntaments que tinguin validada l'acceptació presentada, sempre garantint la integritat de les actuacions previstes al PPI.

En cas que l'ens destinatari opti per incloure el cost de la direcció facultativa d'obra (DFO) i, si s'escau, de la coordinació de seguretat i salut, haurà de fer-ho constar a l'acta d'acord presentada i, en tot cas, la suma d'actuacions acordades i l'import de la DFO expressats a l'acta, no podrà excedir l'import total de l'ajut concedit un cop aplicat el cofinançament.

En cas que s'inclogui la DFO en l'acta d'acord, el cost màxim de DFO imputat no podrà excedir els següents percentatges del cost d'execució de les obres amb IVA inclòs:
- Fins al 4% per obres superiors a 30.000 euros
- Fins al 5% per obres superiors a 20.000 i fins a 30.000 euros
- Fins al 6%per obres superiors a 10.000 i fins a 20.000 euros
- Fins al 7% per obres iguals o inferiors a 10.000 euros.

LA DFO podrà realitzar-se amb mitjans propis de l'ajuntament o ser contractada per aquest, en qualsevol cas a càrrec de personal habilitat (enginyeria o arquitectura).

Condicions d'execució i justificació

Obligació de cofinançament: Resten exempts de l'obligació de cofinançar els ens de fins a 1.000 habitants i els ens amb ajuts i assistències d'import igual o inferior a 3.000 euros.

L'import individualitzat de l'ajut no pot excedir els percentatges següents sobre la despesa total de la inversió: 80% per a municipis de més de 20.000 habitants; 85% per a municipis d'entre10.001 i 20.000 habitants; 90% per a municipis d'entre 5.001 i 10.000 habitants; 95% per a municipis d'entre 2.501 i 5.000 habitants; i 100% per a municipis de fins a 2.500 habitants.

Procedència dels fons de l'ens local: Qualsevol no provinent de la Diputació
Despeses elegibles: Capítols 1 i 2.
Import mínim d'ajut: 3.000 €
Import màxim d'ajut: 48.000 €
Documentació per a la justificació: Dades econòmiques C4-001, descarregueu-lo a:
www.diba.cat/documents/d/plaxgl/c4-001-25

Per tal de justificar la realització de la DFO ja sigui amb recursos propis de l'ajuntament o externs, caldrà adjuntar la següent documentació de la fase d'execució de les obres: acta de replanteig i inici, acta de certificat final d'obra, signades per personal habilitat (enginyeria o arquitectura, hi ha de constar la titulació), i per representants del promotor (ajuntament) i de l'empresa adjudicatària.
Període d'execució i justificació: Diferida, 01/01/2026 a 31/12/2026
Justificació voluntària, fins 15/11/2026; final: 02/01/2027 a 30/04/2027
Altres condicions d'execució i justificació: Les actuacions han de ser executades per empreses incloses, segons procedeixi, als epígrafs de les agrupacions 50 i/o 91 de l'IAE.
Les actuacions executades s'ajustaran a les prescripcions de les fitxes tècniques i del model de Plec de condicions tècniques publicats a la web de la Diputació de Barcelona.
El centre gestor es reserva el dret a informar a tots els signants de les actes d'acord sobre l'estat de justificació de les obres de conservació subvencionades.
La manca d'aprofitament de més d'un 50% de l'import atorgat del fons de prestació per no acceptació, revocació, manca de justificació o validació desfavorable, suposa l'aplicació d'un coeficient de penalització per a properes convocatòries dels fons de prestació amb finalitats equivalents.

Garantir que el 0% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre qualsevol pregunta de l'enquesta del recurs prestat siguin inferiors a 5 sobre 10 punts.

En cas d'incompliment es realitzarà l'anàlisi d'aquest, havent contactat amb els ens locals per PMT en 5 dies hàbils sempre que ho hagin autoritzat.

Normativa aplicable:

  • Règim regulador del Catàleg de la Xarxa de Governs Locals 2025.
    Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya.
  • Llei 6/1988, de 30 de març, Forestal de Catalunya; Decret 64/1995, de 7 de març, pel qual s'estableixen mesures de prevenció d'incendis forestals; Decret 130/1998, de 12 de maig, pel qual s'estableixen mesures de prevenció d'incendis forestals en les àrees d'influència de carreteres; Decret 378/1986, de 18 de desembre, sobre establiment de plans de prevenció d'incendis en els espais naturals de protecció especial; Llei 9/1995, de 27 de juliol, de regulació de l'accés motoritzat al medi natural de Catalunya, Acord GOV/141/2014, de 21 d'octubre, pel qual s'aprova la revisió del Pla especial d'emergències per incendis forestals de Catalunya (INFOCAT).
    Llei 5/2003, de 22 d'abril, de mesures de prevenció dels incendis forestals en les urbanitzacions, els nuclis de població, les edificacions i les instal·lacions situats en terrenys forestals.
ODS
13. Acció climàtica
15. Vida terrestre

Més informació

1. Coordinar l'acció sobre el territori a partir l'encaix de les xarxes d'espais naturals, agraris, urbans i les seves infrestructures
3. Adoptar les mesures i els instruments necessaris per combatre la vulnerabilitat al canvi climàtic i reforçar la resiliència
Afegeix a la carpeta Descarrega
Convocatòria / línia de suportConvocatòria / línia de suport
Catàleg 2024-2027: Xarxa de Governs Locals 2025
Canal: Portal de tramitació (PMT)
Recurs econòmic Recurs econòmic
Fons de prestació

Procediment de concessió:
Concessió directa amb concurrència

Unitat prestadora:
Oficina Tècnica de Prevenció Municipal d'Incendis Forestals i Desenvolupament Agrari

Tel. 934 022 614
ot.prevencioif@diba.cat
Formulari de contacte
Codi recurs
335946