Fitxa del recurs
Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Sostenibilitat social
Impuls i consolidació dels serveis de mediació ciutadana
Des de l'any 2006 la Diputació de Barcelona lidera el Programa de mediació ciutadana a través del qual ofereix suport econòmic i tècnic per a l'impuls i consolidació dels serveis de mediació ciutadana de la província de Barcelona.
Després de 14 anys de recorregut, els Serveis de mediació ciutadana es posicionen com una eina fonamental per a l'impuls de la convivència ja que actuen com a nexe entre l'ens local, l'espai públic i les comunitats de veïns. Els Serveis de mediació ciutadana ofereixen vies no adversarials de prevenció, gestió i resolució de conflictes a través de la cultura del diàleg i la corresponsabilització del conjunt de la ciutadania, de forma transversal i cooperativa.
El fons de prestació és un recurs econòmic per a l'Impuls i consolidació dels serveis de mediació ciutadana. S'adreça a aquells ajuntaments o consells comarcals que disposen d'un Servei de mediació ciutadana en funcionament i formen part del Programa de Mediació de la Diputació de Barcelona des de l'any anterior al de la convocatòria corresponent, com a mínim. La distribució del fons de prestació es concreta en trams de població (es pren com a referència les darreres dades oficials de l'INE) i a cada un dels quals s'associa un nombre d'hores de prestació setmanals del Servei de mediació.
Per a aquest recurs no cal presentar sol·licitud.
D'acord amb les convocatòries corresponents, es preveu que el recurs estigui disponible a les anualitats 2021, 2022, 2023.
Destinataris:
Ajuntaments de municipis de més de 5.000 habitants, consells comarcals
Condicions de sol·licitud
Altres condicions: | - Els ens han de disposar de servei de mediació ciutadana i haver estat al programa de mediació ciutadana de la Diputació des de l'any anterior al de la convocatòria corresponent, com a mínim. - L'entrada de nous ens al fons es condiciona a un projecte del servei i l'informe de viabilitat favorable elaborat pel servei (veure recurs de "Anàlisi de la viabilitat de la creació d'un servei de mediació ciutadana"). - El servei ha de ser gratuït i obert al públic, i ha de garantir l'atenció a la ciutadania tot l'any. Si de forma extraordinària s'ha de tancar, s'ha de comunicar de manera formal a la Diputació. - Destinar l'import concedit a cobrir part de les despeses de contractació de professional/s de mediació i suport al manteniment del servei de mediació durant l'any de vigència. - Contractar i/o disposar de professional/s de la mediació per les hores setmanals que corresponguin en funció de la població/tram fixat. - Si el servei es presta per empresa externa cal prorratejar les hores de vacances de l'any per donar compliment a les hores setmanals mínimes en còmput anual. - En cas que la contractació dels/les mediadors/es sigui per capítol 1 cal contractar i justificar el compliment de les hores setmanals segons el calendari laboral, sense prorratejar les hores de vacances. - S'ha de comunicar a la Diputació qualsevol canvi en l'equip de mediació. - Aportar els recursos materials, tècnics i tecnològics necessaris per al desenvolupament de la seva tasca. - Fer difusió de l'existència i característiques del servei. - Participar al cercle de comparació intermunicipal de mediació ciutadana de la Diputació. - Afavorir la participació de professionals en les accions formatives que ofereix la Diputació. Participació obligatòria en els espais de compartició de la pràctica de la mediació si el servei és unipersonal i durant el primer any d'entrada en funcionament. - Fer constar a la web l'existència del servei i característiques d'accés. |
Condicions d'acceptació
Documentació per a l'acceptació: | Formulari C3-002-21, descarregueu-lo a: www.diba.cat/documents/205293/343514128/C3-002-21.pdf |
Condicions d'execució i justificació
Despeses elegibles: | Capítol 1. Capítol 2. |
Documentació per a la justificació: | En funció de la modalitat d'execució i l'import de l'ajut, s'ha d'adjuntar un dels formularis següents: - C4-001-21. A càrrec de l'ens destinatari, www.diba.cat/documents/205293/343514128/C4-001-21.pdf - C4-002-21. Per encàrrec en un ens instrumental, www.diba.cat/documents/205293/343514128/C4-002-21.pdf - C4-003-21. Mitjançant tècniques de col·laboració interadministratiu, www.diba.cat/documents/205293/343514128/C4-003-21.pdf - C4-004-21. Per encàrrec en altres ens destinatari, www.diba.cat/documents/205293/343514128/C4-004-21.pdf - C4-005-21. Justificació de despeses simplificada (ajuts iguals o inferiors a 2.000 EUR), www.diba.cat/documents/205293/343514128/C4-005-21.pdf |
Període d'execució i justificació: | Execució anual: 01/01/2021 a 31/12/2021 Justificació 2021: voluntària, fins 15/11/2021; final, 02/01/2022 a 30/04/2022 |
Altres condicions d'execució i justificació: |
- Activitat: formulari de memòria, d'acord amb el model propi que proporcionarà el Servei de Convivència i Diversitat per correu electrònic a finals d'any. - Servei i organització: certificat del secretari/a on consti que el Servei de mediació ha estat obert ininterrompudament i/o els mesos en què ha estat obert, horari d'obertura, hores setmanals i anuals de contractació professional/s de mediació. Cal que el certificat relacioni els/les mediadors/es del Servei (nom, cognoms i DNI) i que indiqui si aquest personal ha estat contractat per capítol I o II. - Professional: còpia autèntica del títol de mediació dels/de les professionals del Servei de mediació que cobreixen les hores subvencionades per la Diputació de Barcelona. El títol només s'haurà d'aportar una vegada. |
Garantir que el 100% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre qualsevol pregunta de l'enquesta del recurs prestat siguin iguals o superiors a 5 sobre 10 punts.
S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.
Verificar o requerir l'esmena del 80% de les justificacions presentades electrònicament en un termini màxim de 15 dies naturals des de l'entrada de la documentació a la Diputació, però mai en més de 20.
En cas d'incompliment del termini de 20 dies naturals, s'informarà per PMT als ens locals de les causes d'aquest i de les mesures adoptades en 5 dies hàbils.
Normativa aplicable:
- Règim regulador del Catàleg de la Xarxa de Governs Locals 2021Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya
- - Llei 15/2009, de 22 de juliol, de mediació en l'àmbit del dret privat.
- Decret 135/2012, de 23 d'octubre, pel que s'aprova el Reglament de la Llei 15/2009, de 22 de juliol, de mediació en l'àmbit del dret privat.
- Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes; 17/2015, del 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes.
Canal: Portal de tramitació (PMT)
Procediment de concessió:
Concessió directa amb concurrència
Unitat prestadora:
Servei de Convivència, Diversitat, Infància i Persones Grans
Tel. 934 022 713
s.convivencia.divers@diba.cat
Formulari de contacte