Fitxa del recurs
Àrea d'Urbanisme, Habitatge i Regeneració Urbana
Urbanisme i habitatge
Disseny de l'Agenda Urbana Local
L'Agenda Urbana Local consisteix en el procés de planificació estratègica urbana i territorial dels municipis, basada en els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de l'Agenda 2030, les agendes urbanes (Nova agenda Urbana, Agenda Urbana Espanyola i Agenda Urbana de Catalunya), i la participació ciutadana. Defineix les prioritats i objectius de futur del municipi, i possibilita materialitzar els principis i objectius de les agendes globals en polítiques i accions transformadores concretes.
El seu pla d'acció és un document operatiu i fàcil d'avaluar, que procura la interrelació dels projectes i actuacions que s'hi inclouen. La seva flexibilitat ve donada pel caràcter modular, alhora que integra en una estratègia global les futures actuacions en resposta a les diverses problemàtiques urbanes. A través d'aquest instrument de caràcter integral:
- S'estableixen estratègies de caràcter municipal o supramunicipal.
- Es defineixen objectius assolir potenciant la sostenibilitat econòmica, social i ambiental, tot impulsant la gestió eficient i l'ús innovador dels recursos.
- Es concreten les actuacions , projectes i programes a desenvolupar pels municipis a mig termini.
- S'estableix un marc general per a possible accés al finançament dels projectes.
És un recurs transversal que es desenvolupa conjuntament amb l'Àrea d'Acció Climàtica, la Gerència de Serveis d'Equipaments, Infraestructures Urbanes i Patrimoni Arquitectònic, el Servei d'Agenda 2030 i Participació i l'Oficina d'Habitatge, i forma part del desplegament del Projecte Transformador 13 del PAM 2020-2023 de la corporació: Impuls de les Agendes Urbanes Locals.
D'acord amb les convocatòries corresponents, es preveu que el recurs estigui disponible a les anualitats 2021, 2022, 2023.
El recurs pot donar suport a actuacions finançades a través del Programa general d'inversions (PGI): nova inversió, manteniment i reposició d'inversions. www.diba.cat/web/plaxgl/programa-general-d-inversions
Destinataris:
Ajuntaments de municipis de més de 5.000 habitants, consells comarcals, mancomunitats, consorcis locals
Criteris de valoració: | Puntuació |
---|---|
Es valoren diferenciadament, en funció de la informació aportada per l'ajuntament, els següents aspectes ponderats segons un triple grau (ALT,MITJÀ, BAIX): 1. Coherència i claredat de la sol·licitud. Definició d'objectius. 2. Actuacions i iniciatives anteriors en matèria de planificació estratègica i agendes i compromisos amb ODS. |
25 |
Es valoren diferenciadament, en funció de la informació aportada per l'ens local, els següents aspectes poderats segons un triple grau (ALT,MITJÀ, BAIX): 1. Problemàtiques relacionades amb la inclusió social i la manca d'oportunitats. 2. Disfuncions del model urbà i problemàtiques d'habitatge. 3. Qüestions mediambientals (qualitat de l'aire, riscos a conseqüència del canvi climàtic...). |
25 |
Es valoren diferenciadament, en funció de la informació aportada per l'ens local, els següents aspectes ponderats segons un triple grau (ALT, MITJÀ, BAIX): 1. Suport polític o institucional al projecte. Lideratge (tècnic o polític), consens municipal. 2. Recursos humans i tècnics disponibles per a la redacció i la implementació del pla d'acció. Identificació dels imterlocutors tècnics i polítics. 3. Aliances formalitzades per a portar a terme la implementació (agents del territori). |
25 |
Es valoren diferenciadament,en funció de la informació aportada per l'ens local, els següents aspectes poderats segons un triple grau (ALT,MITJÀ,BAIX): 1. Caràcter territorial: (municipi únic, diversos municipis, grau d'homogeneïtat demogràfica i territorial). 2.Existència d'entitat o institució en l'àmbit territorial d'actuació, grau de concordança amb l'àmbit i rol respecte l'actuació. 3.Àmbits concrets de concertació supralocal. |
25 |
Termini màxim de resolució: |
---|
Cinc mesos a partir de l'endemà de la data en què finalitzi el termini de sol·licitud. |
Condicions de sol·licitud
Documentació que s'ha d'annexar: | Dades tècniques C1-152, descarregueu-lo a: www.diba.cat/documents/205293/345769268/C1-152-21.pdf |
Nombre màxim de sol·licituds: | Una per ens. |
Garantir que el 100% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre qualsevol pregunta de l'enquesta del recurs prestat siguin iguals o superiors a 5 sobre 10 punts.
S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.
El 50% de les aprovacions o denegacions dels recursos s'han de comunicar mitjançant el PMT en un termini màxim de 90 dies hàbils des de la finalització del termini de sol·licitud, però mai en més de 5 mesos.
En cas d'incompliment del termini de 5 mesos, s'informarà per PMT als ens locals de les causes d'aquest i de les mesures adoptades en 5 dies hàbils.
Garantir que un mínim del 70% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre la utilitat futura del producte lliurat siguin iguals o superiors a 8 sobre 10 punts.
S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.
Normativa aplicable:
- Règim regulador del Catàleg de la Xarxa de Governs Locals 2021
Canal: Portal de tramitació (PMT)
2022: Pendent
2023: Pendent
Procediment de concessió:
Concurrència competitiva
Unitat prestadora:
Servei d'Urbanisme
Tel. 934 020 648
s.urbanisme@diba.cat
Formulari de contacte