Fitxa del recurs

Àrea d'Urbanisme, Habitatge i Regeneració Urbana
Urbanisme i habitatge

Finançament per a la redacció de planejament urbanístic

Suport econòmic a la redacció d'instruments de planejament urbanístic d'iniciativa pública a càrrec de l'ens local, per tal de promoure, facilitar o fer possible el seu desenvolupament fins a la seva completa tramitació. Els ajuts corresponen al finançament parcial dels honoraris professionals contractats per l'ens local per a la redacció del pla.

Tipus d'actuació. Podran ser objecte d'ajut, alternativament:
- AV-POUM: Avanç de POUM, per assolir la seva aprovació dins el període d'execució (2024-2025).
- AI: Planejaments en fase inicial de desenvolupament, per tal d'assolir l'Aprovació Inicial dins el període d'execució (2024-2025).
- AP/AD: Planejaments en fase final de desenvolupament, per tal d'assolir la darrera aprovació municipal (segons s'escaigui l'Aprovació Provisional o Definitiva) dins el període d'execució (2024-2025).

Període d'execució: 2024-25 (bianual).

Els ajuts atorgats s'assignaran en funció de la disponibilitat pressupostària del centre gestor, en una distribució aproximada d'un 30% el primer any (2024) i un 70% el segon (2025).

D'acord amb les convocatòries corresponents, es preveu que el recurs estigui disponible a les anualitats 2024, 2025 i 2026.

El recurs pot donar suport a actuacions finançades a través del Programa general d'inversions (PGI): nova inversió, manteniment i reposició d'inversions. www.diba.cat/web/plaxgl/programa-general-dinversions


Destinataris:
Ajuntaments de municipis d'entre 5.001 i 50.000 habitants, consells comarcals, mancomunitats, entitats municipals descentralitzades

Criteris de valoració: Puntuació
Grau de problemàtica i urgència de la temàtica objecte de sol·licitud
Es valoren diferenciadament, en base a la informació facilitada per l'ens local, els següents paràmetres, ponderats cadascun segons un triple grau de valoració (alt/mitjà/baix):
- Importància o gravetat de la temàtica objecte de l'actuació [20 punts]
- Urgència o prioritat per a la seva materialització [10 punts].
30
Grau de viabilitat, adequació tècnica, econòmica i temporal de la sol·licitud
Es valoren diferenciadament, en base a la informació facilitada per l'ens local, els següents paràmetres, ponderats cadascun segons un triple grau de valoració (alt/mitjà/baix):
- Grau de viabilitat de que l'actuació es pugui portar a terme en les condicions previstes [8 punts]
- Eficiència de l'actuació (proporcionalitat entre els recursos a invertir i el resultat assolible), cas de portar-se a terme [8 punts]
- Claredat i coherència tècnica en la definició de l'actuació [7 punts]
- Coresponsabilitat de l'ens en el desenvolupament de l'actuació [7 punts].
30
Variables de qualitat de la sol·licitud: abast supralocal, innovació, transferibilitat, etc.
Es valoren diferenciadament, en base a la informació facilitada per l'ens local, els següents
paràmetres (que, més enllà de resoldre la necessitat plantejada, atorguen a l'actuació
elements de qualitat addicionals) , ponderats cadascun segons un triple grau de valoració
(alt/mitjà/baix):
- Abast supralocal de l'actuació [5 punts]
- Contingut innovador [5 punts]
- Transferibilitat més enllà de l'ens local destinatari [5 punts]
- Altres variables que comportin atributs de qualitat o valor afegit [5 punts].
20
Nombre d'habitants de l'ens, amb preferència pels que tinguin menor població
Es valora, en funció del nombre d'habitants de l'ens, assignant major puntuació als municipis amb menor població (en un escalat de set trams, amb major prevalença dels de menys de 20.000 habitants):
- Fins a 1.000 habitants [20 punts]
- de 1.001 a 2.500 habitants [18 punts]
- de 2.501 fins a 5.000 habitants [16 punts]
- de 5.001 a 10.000 habitants [14 punts]
- de 10.001 a 20.000 habitants [12 punts]
- de 20.001 a 50.000 habitants [6 punts]
- mes de 50.000 habitants [0 punts].
En el cas d'ens locals de caràcter supramunicipal, el nombre d'habitants considerat és el de la suma de la població dels municipis inclosos a l'actuació sol·licitada.
20
Per accedir al recurs s'estableix la puntuació mínima de 20.
Termini màxim de resolució:
Tres mesos a partir de l'endemà de la data en què finalitzi el termini de sol·licitud.

Condicions de sol·licitud

Documentació que s'ha d'annexar: Dades tècniques C1-164707-24, descarregueu-lo a:
www.diba.cat/documents/205293/399936240/C1-164707-24.pdf
Nombre màxim de sol·licituds: - Una per ens.
Altres condicions: En el formulari de sol·licitud es definirà:
- tipus d'actuació, alternativament: Avanç POUM, assoliment Ap.Inicial, assoliment Ap.Definitiva o Ap. Provisional (darrera aprovació municipal que correspongui).
- període d'execució, 2024-2025 (bianual).
- import sol·licitat. No podrà ser superior al 60% del pressupost de l'actuació, amb un màxim de 40.000 euros (IVA inclòs).

El pressupost de l'actuació correspon als honoraris professionals dels treballs a desenvolupar dins el període d'execució (2024-2025) per a l'actuació sol·licitada, segons detall del formulari. No podrà ser inferior a 10.000 euros ni superior a 150.000 euros (IVA inclòs).

L'ens acreditarà l'estat de contractació dels treballs (licitació, adjudicació, etc.); en cas de no haver-se iniciat, s'aportarà acreditació de secretaria/intervenció amb les dades bàsiques de la contractació prevista (objecte, import sol·licitat i periodificació) i la seva viabilitat administrativa i econòmica.

Especificitats relatives a plans en redacció amb anterioritat a la sol·licitud:
- POUMs per assolir l'Ap. Inicial, caldrà que l'aprovació de l'Avanç (acreditada amb l'acord corresponent) s'hagi produït en els darrers tres anys (2021 en endavant)
- Plans per assolir l'Apr. Provisional o Definitiva, (darrera aprovació municipal) caldrà que l'Ap. Inicial (acreditada amb l'acord corresponent) s'hagi produït en els darrers tres anys (2021 en endavant).

En cas que l'ens sol·licitant no sigui un ajuntament, haurà d'acreditar competències (pròpies o delegades) en relació a la figura de planejament objecte de sol·licitud.
Per actuacions d'abast supralocal, cal que l'ens es posi en contacte amb la unitat prestadora abans de fer la sol·licitud.

Denominació (títol) de l'actuació sol.licitada:
Figura de planejament i identificació de l'àmbit, sense nom de municipi. Aprovació a assolir.
(Exemple: Pla de Millora Urbana Sector 14.Aprovació Definitiva)

Condicions d'execució i justificació

Despeses elegibles: - Capítol 2.
- Capítol 4.
- No s'admetrà despesa adscrita al Capítol 6.
Import màxim d'ajut: 40.000 €
Documentació per a la justificació: Dades econòmiques C4-001, descarregueu-lo a:
www.diba.cat/documents/205293/399936220/C4-001-24.pdf
Període d'execució i justificació: Pluriennal, 01/01/2024 a 31/12/2025
Justificació voluntària: primera, fins 15/11/2024; segona, 02/01/2025 a 15/11/2025
Justificació final: 02/01/2026 a 31/03/2026
Altres condicions d'execució i justificació: Pagament i justificació dels ajuts atorgats:
- Ajut anualitat 2024.
El 100% de l'ajut corresponent a l'anualitat 2024 es pagarà anticipadament quan es produeixi l'acceptació (tàcita).
L'ens local haurà de justificar la despesa executada dins l'exercici 2024 corresponent als treballs objecte de l'actuació, per import igual o superior a l'ajut atorgat.
- Ajut anualitat 2025.
El 100% de l'ajut corresponent a l'anualitat 2025 es pagarà anticipadament a l'obertura del pressupost de la Diputació de Barcelona l'exercici i sempre i quant l'ens destinatari hagi justificat la totalitat de l'ajut corresponent a l'exercici 2024.

L'ens local haurà de justificar la despesa executada dins l'exercici 2025 corresponent als treballs objecte de l'actuació, per import igual o superior a l'ajut atorgat, i l'acord d'aprovació corresponent a l'acabament de l'actuació assolit dins el període de justificació final.

La no acreditació de l'acord d'aprovació requerit comportarà la revocació de l'ajut i la reclamació a l'ens local de les quantitats abonades amb anterioritat.

La justificació final per import inferior a l'ajut concedit comportarà l'ajust de l'ajut a les quantitats efectivament justificades i la reclamació, si és el cas, a l'ens local de les quantitats avançades en excés amb anterioritat.

Garantir que el 100% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre qualsevol pregunta de l'enquesta del recurs prestat siguin iguals o superiors a 5 sobre 10 punts.

S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.

Garantir que un mínim del 50% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre la quantia de l'import atorgat siguin iguals o superiors a 7 sobre 10 punts.

S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.

  • Règim regulador del Catàleg de la Xarxa de Governs Locals 2024.
    Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya.
  • - Decret Legislatiu 1/2010, de 3 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Urbanisme de Catalunya, amb les modificacions posteriors; Decret 305/2006, de 18 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'Urbanisme, amb les modificacions posteriors; Decret 64/2014, de 13 de maig, del Reglament sobre protecció de la legalitat urbanística; Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei del sòl i rehabilitació urbana.
ODS
Afegeix a la carpeta Descarrega
Convocatòria / línia de suportConvocatòria / línia de suport
Catàleg 2024-2027: Xarxa de Governs Locals 2024
Canal: Portal de tramitació (PMT)
Termini sol·licitud Període de vigència i sol·licitud
2024: 28/12/2023 a 08/02/2024
2025: Pendent
2026: Pendent
Recurs econòmic Recurs econòmic
Ajut econòmic

Procediment de concessió:
Concurrència competitiva

Unitat prestadora:
Servei d'Urbanisme

Tel. 934 020 648
s.urbanisme@diba.cat
Formulari de contacte
Codi recurs
164707