Fitxa del recurs

Àrea d'Infraestructures i Territori
Urbanisme i habitatge

Vials municipals: plans, estudis i projectes de paviments, enllumenat, carrils bici, ponts, talussos i urbanitzacions

L'objecte del recurs és la redacció dels documents tècnics per a la correcta prestació dels serveis bàsics locals en els vials de titularitat municipal. Inclou: disseny, planificació i millora de l'enllumenat públic, planificació de la millora i el manteniment de la pavimentació i conservació de les vies públiques, urbanització de nous vials, reurbanització de vials existents, estabilització d'estructures de contenció i talussos, millora i manteniment de camins municipals, disseny i manteniment de ponts, i disseny i planificació de carrils bici.
També s'inclou la redacció de documents tècnics pel diagnòstic de l'estat de les urbanitzacions amb dèficits urbanístics (UDU) i les actuacions necessàries per corregir les deficiències, d'acord amb els requeriments normatius, de manera que es pugui culminar la seva regularització.

Els documents tècnics que es poden sol·licitar són:

- Pla director d'enllumenat

- Plans directors de millora i manteniment de:
- Paviments
- Camins municipals
- Ponts

- Estudis i projectes de:
- Talussos i estructures de contenció
- Camins municipals
- Ponts
- Carrils bici

- Estudis previs i projectes de:
- Urbanitzacions residencials de baixa densitat, amb dèficits urbanístics (UDUs)
- Urbanitzacions de polígons industrials amb dèficits urbanístics
- Urbanitzacions de vials municipals residencials

D'acord amb les convocatòries corresponents, es preveu que el recurs estigui disponible a les anualitats 2024, 2025, 2026, 2027.

El recurs pot donar suport a actuacions finançades a través del Programa general d'inversions (PGI): nova inversió. www.diba.cat/web/plaxgl/programa-general-d-inversions


Destinataris:
Ajuntaments, mancomunitats, entitats municipals descentralitzades

Criteris de valoració: Puntuació
Valoració de la gravetat de la problemàtica
S'inclouen les especificitats de cada tipologia de treball inclosa en el recurs i es valoren amb més punts les sol·licituds que:
- afecten a la seguretat de les persones, els béns i/o les infraestructures locals
- deriven de la obligatorietat de compliment normatiu
- afecten a la correcta prestació de serveis bàsics locals
- afecten a la funcionalitat de serveis amb un gran nombre d'usuaris i usuàries.
- resolen desajustos entre la xarxa/dotacions existents i les necessitats
- tenen un impacte positiu en el medi ambient
- suposen un important estalvi pel que fa a la optimització de recursos, despeses d'explotació i/o manteniment.
Puntuació:
- Gravetat molt alta: 40 punts
- Gravetat alta: 30 punts
- Gravetat mitjana: 20 punts
- Gravetat baixa: 10 punts
- Gravetat molt baixa: 0 punts
40
Grau de viabilitat, adequació tècnica, econòmica i temporal de la sol·licitud
S'inclouen les especificitats de cada tipologia de treball inclosa en el recurs i es valoren amb més punts les sol·licituds que:

- són coherents amb els estàndards de servei respecte la població del municipi
- aporten valor urbà i/o revaloritzen/posen en ús edificacions o espais existents
- solucionen una problemàtica concreta i el recurs és l'adequat per resoldre-la
- son eficients i coherents: els recursos a invertir i l'objectiu a assolir són proporcionals
- disposen d'estudis previs que justifiquen la necessitat
- són compatibles amb el planejament vigent i coherents amb altres instruments de planificació municipal i, en cas de projectes, es realitzen en àmbits de propietat municipal
- en el cas de projectes executius, es valora la disponibilitat de finançament per l'obra, tenint en compte l'import en relació a la dimensió del municipi i els pressupostos municipals.
Puntuació:
Adequació molt alta: 30 punts
Adequació alta: 20 punts
Adequació mitja: 10 punts
Adequació baixa: 0 punts
30
Equilibri territorial i alineament amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible
S'inclouen les especificitats de cada tipologia de treball inclosa en el recurs i es valoren amb més punts les sol·licituds que:
- impliquen un impacte positiu notable en la sostenibilitat, la resiliència, la connectivitat, la salut i/o el medi ambient
- estan incloses en una Agenda Urbana o Agenda 2030
- tenen un alineament elevat amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible
- es realitzen en nuclis de població o àmbits amb dèficits a nivell d'infraestructures municipals o bé amb problemes de cobertura territorial de dotacions o de connectivitat en relació a la població
- donen servei a un gran nombre de població

Puntuació:
- Equilibri / alineament molt alt: 20 punts
- Equilibri / alineament alt: 15 punts
- Equilibri / alineament mitjà: 10 punts
- Equilibri / alineament baix: 5 punts
- Equilibri / alineament molt baix: 0 punts
20
Població
Menys de 5.000 habitants: 10 punts
De 5.001 a 20.000 habitants: 5 punts
Més de 20.000: 0 punts
10
Per accedir al recurs s'estableix la puntuació mínima de 80.
Requisits de concessió:
En cas de sol·licitud de projecte és obligatori adjuntar estudis previs, inspeccions o memòries valorades existents.
Termini màxim de resolució:
Cinc mesos a partir de l'endemà de la data en què es presenti la sol·licitud.

Condicions de sol·licitud

Documentació que s'ha d'annexar: Dades tècniques C1-139747-24, descarregueu-lo a:
www.diba.cat/documents/205293/399936240/C1-139747-24.pdf

En cas de sol·licitud de projecte és obligatori adjuntar plans directors, estudis previs, inspeccions o memòries valorades existents. En cas de no disposar de cap d'aquests documents, la sol·licitud ha de ser per un estudi o un pla director.

Condicions d'execució i justificació

Obligació de cofinançament: 1. En projectes executius
El percentatge de confinançament dels ens pels projectes executius es fixa en funció de la població:
- fins a 5.000 habitants: 0%
- de 5.001 a 10.000 habitants: 10%
- de 10.001 a 20.000 habitants: 20%
- de 20.001 a 50.000 habitants: 30%
- de 50.001 a 75.000 habitants: 40%
- més de 75.000 habitants: 50%.

2. La resta de treballs tindran cofinançament els municipis > 50.000 habitants i es fixa en funció de la població:
- de 50.001 a 75.000 habitants: 40%
- més de 75.000 habitants: 50%.

En tots dos casos, si l'import de la part de l'assistència tècnica corresponent a l'ens és inferior a 6.000 euros, el cost serà assumit íntegrament per la Diputació de Barcelona.
Procedència dels fons de l'ens local: Qualsevol

Garantir que el 100% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre qualsevol pregunta de l'enquesta del recurs prestat siguin iguals o superiors a 5 sobre 10 punts.

S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.

El 50% de les aprovacions o denegacions dels recursos s'han de comunicar mitjançant el PMT en un termini màxim de 90 dies hàbils des de la recepció de la sol·licitud, però mai en més de 5 mesos.

En cas d'incompliment del termini de 5 mesos, s'informarà per PMT als ens locals de les causes d'aquest i de les mesures adoptades en 5 dies hàbils.

Garantir que un mínim del 70% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre la utilitat futura del producte lliurat siguin iguals o superiors a 8 sobre 10 punts.

S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.

Normativa aplicable:

  • Règim regulador del Catàleg de la Xarxa de Governs Locals 2024.
    Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya.
  • DECRET LEGISLATIU 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya.
    Article 67
    Serveis mínims
    Els municipis, independentment o associats, han de prestar, com a mínim, els serveis següents:
    a) En tots els municipis: enllumenat públic, cementiri, recollida de residus, neteja viària, abastament domiciliari d'aigua potable, clavegueres, accés als nuclis de població, pavimentació i conservació de les vies públiques i control d'aliments i begudes.
    Reial Decret Legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei del sòl i rehabilitació urbana;
    Decret legislatiu 1/2010, de 10 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Urbanisme de Catalunya;
    Decret 305/2006, de 18 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'urbanisme;
    Llei 3/2009, del 10 de març, de regularització i millora d'urbanitzacions amb dèficits urbanístics.
ODS
Afegeix a la carpeta Descarrega
Convocatòria / línia de suportConvocatòria / línia de suport
Catàleg 2024-2027: Xarxa de Governs Locals 2024
Canal: Portal de tramitació (PMT)
Termini sol·licitud Període de vigència i sol·licitud
2024: 28/12/2023 a 08/02/2024
2025: Pendent
2026: Pendent
2027: Pendent
Recurs tècnic Recurs tècnic
Redacció de plans, projectes i informes

Procediment de concessió:
Concessió directa amb concurrència

Unitat prestadora:
Servei d'Equipaments i Espai Públic

Tel. 934 022 122
s.equipamentsep@diba.cat
Formulari de contacte
Codi recurs
139747