Fitxa del recurs
Àrea d'Infraestructures i Territori
Urbanisme i habitatge
Vials municipals: plans, estudis i projectes de paviments, enllumenat, carrils bici, ponts, talussos i urbanitzacions
L'objecte del recurs és la redacció dels documents tècnics per a la correcta prestació dels serveis bàsics locals en els vials de titularitat municipal. Inclou: disseny, planificació i millora de l'enllumenat públic, planificació de la millora i el manteniment de la pavimentació i conservació de les vies públiques, urbanització de nous vials, reurbanització de vials existents, estabilització d'estructures de contenció i talussos, millora i manteniment de camins municipals, disseny i manteniment de ponts, i disseny i planificació de carrils bici.
També s'inclou la redacció de documents tècnics pel diagnòstic de l'estat de les urbanitzacions amb dèficits urbanístics (UDU) i les actuacions necessàries per corregir les deficiències, d'acord amb els requeriments normatius, de manera que es pugui culminar la seva regularització.
Els documents tècnics que es poden sol·licitar són:
- Pla director d'enllumenat
- Plans directors de millora i manteniment de:
- Paviments
- Camins municipals
- Ponts
- Estudis i projectes de:
- Talussos i estructures de contenció
- Camins municipals
- Ponts
- Carrils bici
- Estudis previs i projectes de:
- Urbanitzacions residencials de baixa densitat, amb dèficits urbanístics (UDUs)
- Urbanitzacions de polígons industrials amb dèficits urbanístics
- Urbanitzacions de vials municipals residencials
D'acord amb les convocatòries corresponents, es preveu que el recurs estigui disponible a les anualitats 2024, 2025, 2026, 2027.
El recurs pot donar suport a actuacions finançades a través del Programa general d'inversions (PGI): nova inversió. www.diba.cat/web/plaxgl/programa-general-d-inversions
Destinataris:
Ajuntaments, mancomunitats, entitats municipals descentralitzades
Criteris de valoració: | Puntuació |
---|---|
S'inclouen les especificitats de cada tipologia de treball inclosa en el recurs i es valoren amb més punts les sol·licituds que: - afecten a la seguretat de les persones, els béns i/o les infraestructures locals - deriven de la obligatorietat de compliment normatiu - afecten a la correcta prestació de serveis bàsics locals - afecten a la funcionalitat de serveis amb un gran nombre d'usuaris i usuàries. - resolen desajustos entre la xarxa/dotacions existents i les necessitats - tenen un impacte positiu en el medi ambient - suposen un important estalvi pel que fa a la optimització de recursos, despeses d'explotació i/o manteniment. Puntuació: - Gravetat molt alta: 40 punts - Gravetat alta: 30 punts - Gravetat mitjana: 20 punts - Gravetat baixa: 10 punts - Gravetat molt baixa: 0 punts |
40 |
S'inclouen les especificitats de cada tipologia de treball inclosa en el recurs i es valoren amb més punts les sol·licituds que: - són coherents amb els estàndards de servei respecte la població del municipi - aporten valor urbà i/o revaloritzen/posen en ús edificacions o espais existents - solucionen una problemàtica concreta i el recurs és l'adequat per resoldre-la - son eficients i coherents: els recursos a invertir i l'objectiu a assolir són proporcionals - disposen d'estudis previs que justifiquen la necessitat - són compatibles amb el planejament vigent i coherents amb altres instruments de planificació municipal i, en cas de projectes, es realitzen en àmbits de propietat municipal - en el cas de projectes executius, es valora la disponibilitat de finançament per l'obra, tenint en compte l'import en relació a la dimensió del municipi i els pressupostos municipals. Puntuació: Adequació molt alta: 30 punts Adequació alta: 20 punts Adequació mitja: 10 punts Adequació baixa: 0 punts |
30 |
S'inclouen les especificitats de cada tipologia de treball inclosa en el recurs i es valoren amb més punts les sol·licituds que: - impliquen un impacte positiu notable en la sostenibilitat, la resiliència, la connectivitat, la salut i/o el medi ambient - estan incloses en una Agenda Urbana o Agenda 2030 - tenen un alineament elevat amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible - es realitzen en nuclis de població o àmbits amb dèficits a nivell d'infraestructures municipals o bé amb problemes de cobertura territorial de dotacions o de connectivitat en relació a la població - donen servei a un gran nombre de població Puntuació: - Equilibri / alineament molt alt: 20 punts - Equilibri / alineament alt: 15 punts - Equilibri / alineament mitjà: 10 punts - Equilibri / alineament baix: 5 punts - Equilibri / alineament molt baix: 0 punts |
20 |
Menys de 5.000 habitants: 10 punts De 5.001 a 20.000 habitants: 5 punts Més de 20.000: 0 punts |
10 |
Per accedir al recurs s'estableix la puntuació mínima de 80. |
Requisits de concessió: |
---|
En cas de sol·licitud de projecte és obligatori adjuntar estudis previs, inspeccions o memòries valorades existents. |
Termini màxim de resolució: |
---|
Cinc mesos a partir de l'endemà de la data en què es presenti la sol·licitud. |
Condicions de sol·licitud
Documentació que s'ha d'annexar: | Dades tècniques C1-139747-24, descarregueu-lo a: www.diba.cat/documents/205293/399936240/C1-139747-24.pdf En cas de sol·licitud de projecte és obligatori adjuntar plans directors, estudis previs, inspeccions o memòries valorades existents. En cas de no disposar de cap d'aquests documents, la sol·licitud ha de ser per un estudi o un pla director. |
Condicions d'execució i justificació
Obligació de cofinançament: | 1. En projectes executius El percentatge de confinançament dels ens pels projectes executius es fixa en funció de la població: - fins a 5.000 habitants: 0% - de 5.001 a 10.000 habitants: 10% - de 10.001 a 20.000 habitants: 20% - de 20.001 a 50.000 habitants: 30% - de 50.001 a 75.000 habitants: 40% - més de 75.000 habitants: 50%. 2. La resta de treballs tindran cofinançament els municipis > 50.000 habitants i es fixa en funció de la població: - de 50.001 a 75.000 habitants: 40% - més de 75.000 habitants: 50%. En tots dos casos, si l'import de la part de l'assistència tècnica corresponent a l'ens és inferior a 6.000 euros, el cost serà assumit íntegrament per la Diputació de Barcelona. Procedència dels fons de l'ens local: Qualsevol |
Garantir que el 100% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre qualsevol pregunta de l'enquesta del recurs prestat siguin iguals o superiors a 5 sobre 10 punts.
S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.
El 50% de les aprovacions o denegacions dels recursos s'han de comunicar mitjançant el PMT en un termini màxim de 90 dies hàbils des de la recepció de la sol·licitud, però mai en més de 5 mesos.
En cas d'incompliment del termini de 5 mesos, s'informarà per PMT als ens locals de les causes d'aquest i de les mesures adoptades en 5 dies hàbils.
Garantir que un mínim del 70% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre la utilitat futura del producte lliurat siguin iguals o superiors a 8 sobre 10 punts.
S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.
Normativa aplicable:
- Règim regulador del Catàleg de la Xarxa de Governs Locals 2024.
Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya. - DECRET LEGISLATIU 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya.
Article 67
Serveis mínims
Els municipis, independentment o associats, han de prestar, com a mínim, els serveis següents:
a) En tots els municipis: enllumenat públic, cementiri, recollida de residus, neteja viària, abastament domiciliari d'aigua potable, clavegueres, accés als nuclis de població, pavimentació i conservació de les vies públiques i control d'aliments i begudes.
Reial Decret Legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei del sòl i rehabilitació urbana;
Decret legislatiu 1/2010, de 10 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Urbanisme de Catalunya;
Decret 305/2006, de 18 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'urbanisme;
Llei 3/2009, del 10 de març, de regularització i millora d'urbanitzacions amb dèficits urbanístics.
Canal: Portal de tramitació (PMT)
2025: Pendent
2026: Pendent
2027: Pendent
Procediment de concessió:
Concessió directa amb concurrència
Unitat prestadora:
Servei d'Equipaments i Espai Públic
Tel. 934 022 122
s.equipamentsep@diba.cat
Formulari de contacte