Fitxa del recurs

Àrea d'Infraestructures i Territori
Urbanisme i habitatge

Equipaments: planificació i projectes d'edificis d'equipaments sostenibles

La finalitat del recurs és la redacció dels documents tècnics necessaris tant per a la planificació, programació, millora i manteniment dels equipaments, com per a la definició de les obres a executar en edificis d'equipaments (reformes, rehabilitacions i obra nova). Pot incloure:

- Pla director d'equipaments: analitza la xarxa d'equipaments i serveis municipals i n'elabora directrius i estratègies de millora
- Estudis de programació: davant la voluntat d'invertir en un equipament nou o preexistent, identifica les necessitats del promotor i dels usuaris, les dimensiona amb un programa funcional i planteja solucions d'implantació valorades econòmicament que donin resposta a la necessitat plantejada
- Estudi d'optimització energètica d'equipaments: analitza un equipament en ús en relació amb els consums energètics i l'impacte ambiental, i proposa alternatives d'actuacions, valorades econòmicament, per millorar l'adequació dels espais, el confort dels usuaris, l'eficiència energètica i la reducció dels consums
- Avantprojectes i Projectes executius d'edificació
- Assessorament en la contractació de projectes per part dels ens locals
- Pla inicial de manteniment: analitza els equipaments i defineix les actuacions per al seu manteniment
- Estudis d'usos temporals d'espais buits: analitza les possibilitats d'utilització i els costos i condicionants per executar l'actuació
- Altres estudis.
No són objecte d'aquest recurs els equipaments esportius ni educatius.
Es tracta d'un recurs transversal que es presta en col·laboració amb les gerències de Serveis de Cultura, Biblioteques, Esports i Educació i amb l'Oficina del Pla Jove.
D'acord amb les convocatòries corresponents, es preveu que el recurs estigui disponible a les anualitats 2024, 2025, 2026 i 2027.
El recurs pot donar suport a actuacions finançades a través del Programa general d'inversions (PGI): nova inversió, manteniment i reposició d'inversions. www.diba.cat/web/plaxgl/programa-general-d-inversions


Destinataris:
Ajuntaments, consells comarcals, mancomunitats, consorcis locals, entitats municipals descentralitzades

Criteris de valoració: Puntuació
Valoració de la gravetat de la problemàtica
S'inclouen les especificitats de cada tipologia de treball inclosa en el recurs i es valoren amb més punts les sol·licituds que:
- afecten a la seguretat de les persones, els béns i/o les infraestructures locals
- deriven de la obligatorietat de compliment normatiu
- afecten a la correcta prestació de serveis bàsics locals
- afecten a la funcionalitat de serveis amb un gran nombre d'usuaris
- resolen desajustos entre la xarxa/dotacions existents i les necessitats
- tenen un impacte positiu en el medi ambient
- suposen un important estalvi pel que fa a la optimització de recursos, despeses d'explotació i/o manteniment.
Puntuació:
- Gravetat molt alta: 40 punts
- Gravetat alta: 30 punts
- Gravetat mitjana: 20 punts
- Gravetat baixa: 10 punts
- Gravetat molt baixa: 0 punts

40
Grau de viabilitat, adequació tècnica, econòmica i temporal de la sol·licitud
S'inclouen les especificitats de cada tipologia de treball inclosa en el recurs i es valoren amb més punts les sol·licituds que:

- són coherents amb els estàndards de servei respecte la població del municipi
- aporten valor urbà i/o revaloritzen/posen en ús edificacions o espais existents
- solucionen una problemàtica concreta i el recurs és l'adequat per resoldre-la
- son eficients i coherents: els recursos a invertir i l'objectiu a assolir són proporcionals
- disposen d'estudis previs que justifiquen la necessitat
- són compatibles amb el planejament vigent i coherents amb altres instruments de planificació municipal i, en cas de projectes, es realitzen en àmbits de propietat municipal
- en el cas de projectes executius, es valora la disponibilitat de finançament per l'obra, tenint en compte l'import en relació a la dimensió del municipi i els pressupostos municipals.
Puntuació:
Adequació molt alta: 30 punts
Adequació alta: 20 punts
Adequació mitja: 10 punts
Adequació baixa: 0 punts
30
Equilibri territorial i alineament amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)
S'inclouen les especificitats de cada tipologia de treball inclosa en el recurs i es valoren amb més punts les sol·licituds que:
- impliquen un impacte positiu notable en la sostenibilitat, la resiliència, la connectivitat, la salut i/o el medi ambient
- estan incloses en una Agenda Urbana o Agenda 2030
- tenen un alineament elevat amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible
- es realitzen en nuclis de població o àmbits amb dèficits a nivell d'infraestructures municipals o bé amb problemes de cobertura territorial de dotacions o de connectivitat en relació a la població
- donen servei a un gran nombre de població

Puntuació:
- Equilibri/alineament molt alt: 20 punts
- Equilibri /alineament alta: 15 punts
- Equilibri /alineament mitjana: 10 punts
- Equilibri /alineament baixa: 5 punts
- Equilibri /alineament molt baixa: 0 punts
20
Població
- Menys de 5.000 habitants: 10 punts
- De 5.001 a 20.000 habitants: 5 punts
- Més 20.000 habitants: 0 punts
10
Per accedir al recurs s'estableix la puntuació mínima de 80.
Requisits de concessió:
Pels avantprojectes i projectes executius és necessari que l'ajuntament tingui plena disponibilitat del solar/edifici objecte de la sol·licitud i que la qualificació urbanística sigui l'adequada a l'ús previst
Termini màxim de resolució:
Cinc mesos a partir de l'endemà de la data en què es presenti la sol·licitud.

Condicions de sol·licitud

Documentació que s'ha d'annexar: Dades tècniques C1-134646-24, descarregueu-lo a:
www.diba.cat/documents/205293/399936240/C1-134646-24.pdf

En cas que l'actuació sol·licitada sigui un avantprojecte o bé projecte executiu, cal que s'annexin:
- el certificat d'aprofitament urbanístic del solar/edifici
- el certificat de suficiència de serveis urbans a la parcel·la
- els estudis previs de què disposi l'Ajuntament que analitzin la necessitat de l'avantprojecte/projecte a executar.

A més, cal que es respongui obligatòriament l'apartat "d'Estructura de finançament prevista per l'obra" del formulari.

En cas que l'actuació sol·licitada estigui recollida com a proposta en un document de planificació global aprovat per l'ajuntament (Agenda Urbana, Agenda 2030, Pla director, etc...), cal que s'annexi el document i s'indiqui al formulari
Nombre màxim de sol·licituds: Dues sol·licituds màxim per ens local comptant les presentades als tres recursos tècnics següents de la mateixa gerència: Equipaments, Espai públic i Verd urbà.
Altres condicions: No s'admetran sol·licituds d'avantprojectes/projectes quan ja s'hagi atès una sol·licitud anterior en aquell mateix municipi pel mateix equipament, excepte si es tracta de fases successives o ampliacions del mateix.

Condicions d'execució i justificació

Obligació de cofinançament: 1. En projectes executius
El percentatge de confinançament dels ens pels projectes executius es fixa en funció de la població:
- fins a 5.000 habitants: 0%
- de 5.001 a 10.000 habitants: 10%
- de 10.001 a 20.000 habitants: 20%
- de 20.001 a 50.000 habitants: 30%
- de 50.001 a 75.000 habitants: 40%
- més de 75.000 habitants: 50%.

2. La resta de treballs tindran cofinançament els municipis > 50.000 habitants i es fixa en funció de la població:
- de 50.001 a 75.000 habitants: 40%
- més de 75.000 habitants: 50%.

En tots dos casos, si l'import de la part de l'assistència tècnica corresponent a l'ens és inferior a 6.000 euros, el cost serà assumit íntegrament per la Diputació de Barcelona.
Procedència dels fons de l'ens local: Qualsevol

Garantir que el 100% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre qualsevol pregunta de l'enquesta del recurs prestat siguin iguals o superiors a 5 sobre 10 punts.

S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.

El 50% de les aprovacions o denegacions dels recursos s'han de comunicar mitjançant el PMT en un termini màxim de 90 dies hàbils des de la recepció de la sol·licitud, però mai en més de 5 mesos.

En cas d'incompliment del termini de 5 mesos, s'informarà per PMT als ens locals de les causes d'aquest i de les mesures adoptades en 5 dies hàbils.

Garantir que un mínim del 70% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre la utilitat futura del producte lliurat siguin iguals o superiors a 8 sobre 10 punts.

S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.

Normativa aplicable:

  • Règim regulador del Catàleg de la Xarxa de Governs Locals 2024.
    Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya.
  • Reial Decret Legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei del sòl i rehabilitació urbana; Decret legislatiu 1/2010, de 10 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Urbanisme de Catalunya; Decret 305/2006, de 18 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'urbanisme; Llei 6/2009 pel que fa a l'avaluació ambiental del planejament urbanístic; Reial Decret 564/2017 per el que es modifica el Reial Decret 235/2013 d'Aprovació del procediment bàsic per a la certificació de l'eficiència energètica dels edificis; Llei 8/2005, de 8 de juny, de Protecció, gestió i ordenació del paisatge.
ODS
11. Ciutats i comunitats sostenibles
13. Acció climàtica

Més informació

Afegeix a la carpeta Descarrega
Convocatòria / línia de suportConvocatòria / línia de suport
Catàleg 2024-2027: Xarxa de Governs Locals 2024
Canal: Portal de tramitació (PMT)
Termini sol·licitud Període de vigència i sol·licitud
2024: 28/12/2023 a 08/02/2024
2025: Pendent
2026: Pendent
2027: Pendent
Recurs tècnic Recurs tècnic
Redacció de plans, projectes i informes

Procediment de concessió:
Concessió directa amb concurrència

Unitat prestadora:
Servei d'Equipaments i Espai Públic

Tel. 934 022 122
s.equipamentsep@diba.cat
Formulari de contacte
Codi recurs
134646