Fitxa del recurs
Àrea de Cultura
Cultura
Estudis de manteniment i eficiència energètica per a equipaments bibliotecaris
Realització d'estudis que permetin optimitzar l'impacte energètic i planificar els costos de manteniment dels equipaments municipals de biblioteques.
Els objectius d'aquests estudis són:
- Optimitzar i minimitzar els consums per assolir un menor impacte ambiental i reduir el cost de gestió
- Mantenir les condicions òptimes de servei: manteniment preventiu
- Restituir de les condicions originals de servei de l'edifici: manteniment correctiu
Per a cada edifici es faran els dos estudis:
- Pla Inicial de Manteniment (PIM)
- Estudi d'Eficiència Energètica (EOE) o bé Auditoria Energètica (AE)
Per a cada edifici es redactarà el Certificat d'eficiència energètica (CE).
El Pla Inicial de Manteniment (PIM) és un instrument tècnic bàsic de manteniment que, a partir d'una diagnosi de l'obra civil i les instal·lacions tècniques, determina els costos de manteniment correctiu i preventiu necessaris perquè l'equipament bibliotecari tingui unes condicions d'ús acceptables.
Els Estudis d'Optimització Energètica i les Auditories Energètiques, amb simulació dinàmica, són instruments tècnics que estudien, analitzen i caracteritzen els consums energètics d'un equipament bibliotecari, a partir de dades de facturació, visites tècniques i monitoratge energètic, amb la finalitat d'avaluar el nivell d'eficiència energètica i identificar mesures d'estalvi energètic amb un retorn de la inversió menor a 10 anys. Les Auditories Energètiques, amb simulació dinàmica, tenen un grau més elevat de precisió en l'anàlisi i permeten una diagnosi més acurada.
D'acord amb les convocatòries corresponents, es preveu que el recurs estigui disponible a les anualitats 2024, 2025, 2026 i 2027.
Destinataris:
Ajuntaments de municipis de més de 5.000 habitants
Criteris de valoració: | Puntuació |
---|---|
- El municipi compta amb la figura tècnica de "Gestor de Manteniment" [Sí: 3 punts / No: 5 punts] - Es disposa de tots els contractes de manteniment obligatori [Sí: 3 punts / No: 5 punts] - Es realitzen rondes de manteniment comprovació estat elements constructius [Sí: 3 punts / No: 5 punts] - Es realitzen rondes de manteniment comprovació estat elements instal·lacions [Sí: 3 punts / No: 5 punts] |
20 |
- Patologies amb possibilitat de danys a tercers [10 punts] - Filtracions d'aigua [5 punts] - Patologies constructives menors sense risc de danys a tercers [4 punts] - Mancances d'accessibilitat [1 punt] |
20 |
- Es disposa d'etiqueta energètica [Sí: 2 punts / No: 5 punts] - Equip de climatització amb antiguitat superior a 10anys [5 punts] - Enllumenat LED [<50%: 5 punts / >50%: 2 punts] - Grans obertures de vidre sense protecció orientades a sud, llevant o ponent [5 punts] |
20 |
Segons el tram de població de l'ens sol·licitant s'assigna una puntuació: de 5.001 a 10.000 habitants [20 punts] de 10.001 a 20.000 habitants [15 punts] de 20.001 a 50.000 habitants [10 punts] més 50.000 habitants [5 punts] |
20 |
Segons l'antiguitat de l'edifici en el seu ús actual, des de la darrera reforma o rehabilitació integral, s'assigna la puntuació: més de 20 anys fins a [20 punts] entre 15 i 20 anys fins a [15 punts] entre 10 i 15 anys fins a [10 punts] menys de 10 anys [5 punts] |
20 |
Per accedir al recurs s'estableix la puntuació mínima de 20. |
Requisits de concessió: |
---|
Disposar de conveni formalitzat i vigent amb la Diputació de Barcelona per a la gestió integrada a la Xarxa de Biblioteques Municipals de la biblioteca o xarxa de biblioteques del municipi |
Termini màxim de resolució: |
---|
Cinc mesos a partir de l'endemà de la data en què es presenti la sol·licitud. |
Condicions de sol·licitud
Documentació que s'ha d'annexar: | - Dades tècniques C1-132476-24, descarregueu-lo a: www.diba.cat/documents/205293/399936240/C1-132476-24.pdf - Informe del tècnic responsable acreditatiu de les patologies constructives en l'edifici, amb fotografies, si s'escau. - Informe del tècnic responsable acreditatiu de les mancances de confort ambiental en l'edifici, amb fotografies, si s'escau. - Informe del tècnic responsable acreditatiu de les actuacions de manteniment, amb fotografies, si s'escau. |
Nombre màxim de sol·licituds: | Una per municipi |
Altres condicions: | - L'edifici ha de ser de titularitat municipal o de la Diputació de Barcelona - L'edifici ha de ser d'ús exclussiu de biblioteca municipal - Disposar de conveni formalitzat i vigent amb la Diputació de Barcelona per a la gestió integrada a la Xarxa de Biblioteques Municipals de la biblioteca o xarxa de biblioteques del municipi |
Condicions d'acceptació
Documentació per a l'acceptació: | - Plànols i documentació de l'estat actual de l'edifici en suport digital (as built, si es disposa) - Plànols i documentació de l'estat actual de les instal·lacions en suport digital (as built, si es disposa) - Llibre de l'edifici o Manual d'ús i manteniment de l'edifici, si se'n disposa. - Contractes de manteniment en vigor, si se'n disposa, de les següents instal·lacions: instal·lació de baixa tensió, instal·lació tèrmica de climatització, ascensor, detecció i extinció d'incendis, parallamps i preses de terra, línies de vida, desinfecció, desinsectació i desratització - Actes d'inspeccions realitzades per organismes de control autoritzats - Factures periòdiques de consums de 12 mesos consecutius corresponents a l'últim any de funcionament de la biblioteca. - Documentació de possibles incidències recurrents en el funcionament d'equips que provoquin manca de confort ambiental |
Condicions d'execució i justificació
Altres condicions d'execució i justificació: |
L'ens destinatari es compromet a: - Col·laborar en l'elaboració dels estudis per garantir la seva eficiència, eficàcia i posterior aplicació - Aportar la informació necessària per al desenvolupament dels estudis i verificar que la informació aportada a la Diputació de Barcelona es correspon amb dades d'identificació veraces i autèntiques - Designar un interlocutor que aportarà la informació necessària, farà el seguiment dels treballs, coordinarà la participació de les diferents àrees i persones de l'ens local i/o de la ciutadania que intervinguin en el treball i efectuarà l'avaluació final del treball i de l'assistència |
Garantir que el 100% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre qualsevol pregunta de l'enquesta del recurs prestat siguin iguals o superiors a 5 sobre 10 punts.
S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.
El 50% de les aprovacions o denegacions dels recursos s'han de comunicar mitjançant el PMT en un termini màxim de 90 dies hàbils des de la recepció de la sol·licitud, però mai en més de 5 mesos.
En cas d'incompliment del termini de 5 mesos, s'informarà per PMT als ens locals de les causes d'aquest i de les mesures adoptades en 5 dies hàbils.
Garantir que un mínim del 70% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre la utilitat futura del producte lliurat siguin iguals o superiors a 8 sobre 10 punts.
S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.
Normativa aplicable:
- Règim regulador del Catàleg de la Xarxa de Governs Locals 2024.
Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya.
Canal: Portal de tramitació (PMT)
2025: Pendent
2026: Pendent
2027: Pendent
Procediment de concessió:
Concessió directa amb concurrència
Unitat prestadora:
Oficina de Programació i Avaluació
Tel. 934 022 241
o.programacio.bib@diba.cat
Formulari de contacte