Fitxa del recurs

Àrea de Cultura
Cultura

Estudis de manteniment i eficiència energètica per a equipaments bibliotecaris

Realització d'estudis que permetin optimitzar l'impacte energètic i planificar els costos de manteniment dels equipaments municipals de biblioteques.
Els objectius d'aquests estudis són:
- Optimitzar i minimitzar els consums per assolir un menor impacte ambiental i reduir el cost de gestió
- Mantenir les condicions òptimes de servei: manteniment preventiu
- Restituir de les condicions originals de servei de l'edifici: manteniment correctiu

Per a cada edifici es faran els dos estudis:
- Pla Inicial de Manteniment (PIM)
- Estudi d'Eficiència Energètica (EOE) o bé Auditoria Energètica (AE)

Per a cada edifici es redactarà el Certificat d'eficiència energètica (CE).

El Pla Inicial de Manteniment (PIM) és un instrument tècnic bàsic de manteniment que, a partir d'una diagnosi de l'obra civil i les instal·lacions tècniques, determina els costos de manteniment correctiu i preventiu necessaris perquè l'equipament bibliotecari tingui unes condicions d'ús acceptables.

Els Estudis d'Optimització Energètica i les Auditories Energètiques, amb simulació dinàmica, són instruments tècnics que estudien, analitzen i caracteritzen els consums energètics d'un equipament bibliotecari, a partir de dades de facturació, visites tècniques i monitoratge energètic, amb la finalitat d'avaluar el nivell d'eficiència energètica i identificar mesures d'estalvi energètic amb un retorn de la inversió menor a 10 anys. Les Auditories Energètiques, amb simulació dinàmica, tenen un grau més elevat de precisió en l'anàlisi i permeten una diagnosi més acurada.

D'acord amb les convocatòries corresponents, es preveu que el recurs estigui disponible a les anualitats 2024, 2025, 2026 i 2027.


Destinataris:
Ajuntaments de municipis de més de 5.000 habitants

Criteris de valoració: Puntuació
Manteniment de l'edifici
- El municipi compta amb la figura tècnica de "Gestor de Manteniment" [Sí: 3 punts / No: 5 punts]
- Es disposa de tots els contractes de manteniment obligatori [Sí: 3 punts / No: 5 punts]
- Es realitzen rondes de manteniment comprovació estat elements constructius [Sí: 3 punts / No: 5 punts]
- Es realitzen rondes de manteniment comprovació estat elements instal·lacions [Sí: 3 punts / No: 5 punts]
20
Patologies constructives, acreditades
- Patologies amb possibilitat de danys a tercers [10 punts]
- Filtracions d'aigua [5 punts]
- Patologies constructives menors sense risc de danys a tercers [4 punts]
- Mancances d'accessibilitat [1 punt]
20
Eficiència energètica
- Es disposa d'etiqueta energètica [Sí: 2 punts / No: 5 punts]
- Equip de climatització amb antiguitat superior a 10anys [5 punts]
- Enllumenat LED [<50%: 5 punts / >50%: 2 punts]
- Grans obertures de vidre sense protecció orientades a sud, llevant o ponent [5 punts]
20
Grau de rellevància de l'estudi sol·licitat segons la població del municipi
Segons el tram de població de l'ens sol·licitant s'assigna una puntuació:
de 5.001 a 10.000 habitants [20 punts]
de 10.001 a 20.000 habitants [15 punts]
de 20.001 a 50.000 habitants [10 punts]
més 50.000 habitants [5 punts]
20
Antiguitat de l'edifici
Segons l'antiguitat de l'edifici en el seu ús actual, des de la darrera reforma o rehabilitació integral, s'assigna la puntuació:
més de 20 anys fins a [20 punts]
entre 15 i 20 anys fins a [15 punts]
entre 10 i 15 anys fins a [10 punts]
menys de 10 anys [5 punts]
20
Per accedir al recurs s'estableix la puntuació mínima de 20.
Requisits de concessió:
Disposar de conveni formalitzat i vigent amb la Diputació de Barcelona per a la gestió integrada a la Xarxa de Biblioteques Municipals de la biblioteca o xarxa de biblioteques del municipi
Termini màxim de resolució:
Cinc mesos a partir de l'endemà de la data en què es presenti la sol·licitud.

Condicions de sol·licitud

Documentació que s'ha d'annexar: - Dades tècniques C1-132476-24, descarregueu-lo a:
www.diba.cat/documents/205293/399936240/C1-132476-24.pdf
- Informe del tècnic responsable acreditatiu de les patologies constructives en l'edifici, amb fotografies, si s'escau.
- Informe del tècnic responsable acreditatiu de les mancances de confort ambiental en l'edifici, amb fotografies, si s'escau.
- Informe del tècnic responsable acreditatiu de les actuacions de manteniment, amb fotografies, si s'escau.
Nombre màxim de sol·licituds: Una per municipi
Altres condicions: - L'edifici ha de ser de titularitat municipal o de la Diputació de Barcelona
- L'edifici ha de ser d'ús exclussiu de biblioteca municipal
- Disposar de conveni formalitzat i vigent amb la Diputació de Barcelona per a la gestió integrada a la Xarxa de Biblioteques Municipals de la biblioteca o xarxa de biblioteques del municipi

Condicions d'acceptació

Documentació per a l'acceptació: - Plànols i documentació de l'estat actual de l'edifici en suport digital (as built, si es disposa)
- Plànols i documentació de l'estat actual de les instal·lacions en suport digital (as built, si es disposa)
- Llibre de l'edifici o Manual d'ús i manteniment de l'edifici, si se'n disposa.
- Contractes de manteniment en vigor, si se'n disposa, de les següents instal·lacions: instal·lació de baixa tensió, instal·lació tèrmica de climatització, ascensor, detecció i extinció d'incendis, parallamps i preses de terra, línies de vida, desinfecció, desinsectació i desratització
- Actes d'inspeccions realitzades per organismes de control autoritzats
- Factures periòdiques de consums de 12 mesos consecutius corresponents a l'últim any de funcionament de la biblioteca.
- Documentació de possibles incidències recurrents en el funcionament d'equips que provoquin manca de confort ambiental

Condicions d'execució i justificació

Altres condicions d'execució i justificació: L'ens destinatari es compromet a:
- Col·laborar en l'elaboració dels estudis per garantir la seva eficiència, eficàcia i posterior aplicació
- Aportar la informació necessària per al desenvolupament dels estudis i verificar que la informació aportada a la Diputació de Barcelona es correspon amb dades d'identificació veraces i autèntiques
- Designar un interlocutor que aportarà la informació necessària, farà el seguiment dels treballs, coordinarà la participació de les diferents àrees i persones de l'ens local i/o de la ciutadania que intervinguin en el treball i efectuarà l'avaluació final del treball i de l'assistència

Garantir que el 100% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre qualsevol pregunta de l'enquesta del recurs prestat siguin iguals o superiors a 5 sobre 10 punts.

S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.

El 50% de les aprovacions o denegacions dels recursos s'han de comunicar mitjançant el PMT en un termini màxim de 90 dies hàbils des de la recepció de la sol·licitud, però mai en més de 5 mesos.

En cas d'incompliment del termini de 5 mesos, s'informarà per PMT als ens locals de les causes d'aquest i de les mesures adoptades en 5 dies hàbils.

Garantir que un mínim del 70% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre la utilitat futura del producte lliurat siguin iguals o superiors a 8 sobre 10 punts.

S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.

Normativa aplicable:

  • Règim regulador del Catàleg de la Xarxa de Governs Locals 2024.
    Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya.
ODS
4. Educació de qualitat
5. Igualtat de gènere
16. Pau, justícia i institucions sòlides

Més informació

Afegeix a la carpeta Descarrega
Convocatòria / línia de suportConvocatòria / línia de suport
Catàleg 2024-2027: Xarxa de Governs Locals 2024
Canal: Portal de tramitació (PMT)
Termini sol·licitud Període de vigència i sol·licitud
2024: 28/12/2023 a 08/02/2024
2025: Pendent
2026: Pendent
2027: Pendent
Recurs tècnic Recurs tècnic
Redacció de plans, projectes i informes

Procediment de concessió:
Concessió directa amb concurrència

Unitat prestadora:
Oficina de Programació i Avaluació

Tel. 934 022 241
o.programacio.bib@diba.cat
Formulari de contacte
Codi recurs
132476