Fitxa del recurs

Àrea d'Infraestructures i Territori
Urbanisme i habitatge

Verd urbà: actuacions derivades de plans i estudis del verd

Ajut econòmic per l'execució d'actuacions de jardineria per millorar la qualitat del verd urbà que tinguin com a objectiu simplificar i reduir les tasques de gestió i manteniment anual recurrent i/o reduir el consum d'aigua i/o millorar la resistència de la vegetació a la sequera. Pot incloure:
- substitució d'arbrat viari amb excessiva càrrega de gestió
- substitució d'arbustiva de retall, ja siguin tanques o elements individuals amb necessitat de contenció recurrent
- millora de parterres amb els objectius descrits
- substitució de gespes o prats regats per arbustiva o entapissant

L'ajut econòmic inclou els treballs de jardineria i/o subministraments necessaris per a la seva execució, amb els següents imports màxims parcials subvencionables (impostos i despeses inclosos):
- substitució d'arbrat viari a l'escocell o punt de plantació actual, fins a un màxim de 500eur/arbre
- substitució d'arbustiva al punt de plantació actual, fins a un màxim de 130eur/ml. (tanca lineal) o bé 85eur/u (arbust singular)
- millora de parterres existents, fins a un màxim de 55eur/m2 amb una limitació de superfície d'actuació de 150m2.
- substitució de gespes o prats regats existents, fins a un màxim de 65eur/m2 amb una limitació de superfície d'actuació de 150m2.

L'ajut econòmic no inclou:
- l'execució de l'obra civil associada als treballs (reparació de voreres, arquetes...)
- la redacció de projectes tècnics
- la direcció facultativa de les obres
- les tasques de manteniment de la vegetació
- les hores de brigada o treballadors/res municipals

És requisit indispensable que les actuacions per a les quals es sol·licita el suport estiguin recollides en un Pla director del verd urbà, Pla de gestió del verd urbà o document similar redactat per la Diputació de Barcelona i amb les actuacions desglossades per Unitats de Gestió (UG).
D'acord amb les convocatòries corresponents, es preveu que el recurs estigui disponible a les anualitats 2024, 2025, 2026, 2027.


Destinataris:
Ajuntaments de municipis fins a 20.000 habitants, entitats municipals descentralitzades

Criteris de valoració: Puntuació
Prioritat de l'actuació en el document tècnic de planificació
Prioritat alta o molt alta: 30 punts
Prioritat mitjana: 20 punts
Prioritat baixa: 10 punts
Actuació no prioritzada: 0 punts
30
Grau de centralitat urbana/de barri de l'actuació i densitat de població a l'entorn de l'àmbit
Espai d'alta centralitat al barri/municipi i alta densitat poblacional a l'entorn de l'àmbit d'actuació: 30 punts
Espai de baixa centralitat al barri/municipi i alta densitat poblacional a l'entorn de l'àmbit d'actuació: 20 punts
Espai d'alta centralitat al barri/municipi i baixa densitat poblacional a l'entorn de l'àmbit d'actuació: 10 punts
Espai de baixa centralitat al barri/municipi i baixa densitat poblacional a l'entorn de l'àmbit d'actuació: 0 punts
30
Població
Fins a 2.500 habitants: 30 punts
De 2.501 a 5.000 habitants: 20 punts
De 5.001 a 10.000 habitants: 10 punts
De 10.001 a 20.000 habitants: 5 punts
30
Antiguitat del document tècnic de planificació on es recull l'actuació a realitzar
- Documents tècnics de planificació lliurats a l'ens entre 2021 i actualitat: 10 punts
- Documents tècnics de planificació lliurats a l'ens entre 2018 i 2020: 6 punts
- Documents tècnics de planificació lliurats a l'ens entre 2015 i 2017: 3 punts
- Documents tècnics de planificació lliurats a l'ens abans del 2015: 0 punts
10
Termini màxim de resolució:
Tres mesos a partir de l'endemà de la data en què finalitzi el termini de sol·licitud.

Condicions de sol·licitud

Documentació que s'ha d'annexar: Dades tècniques C1-305108-25, descarregueu-lo a:
www.diba.cat/documents/d/plaxgl/c1-305108-25

Adjuntar la fitxa de la Unitat de Gestió (UG) del document Pla director del verd urbà, Pla de gestió del verd urbà o document similar de la Diputació on s'estableix la necessitat d'intervenció en l'espai/arbrat.
Adjuntar imatges de l'estat actual de l'espai/arbrat/arbust.
En cas de que no s'actuï en tota la Unitat de Gestió (UG) o tota la alineació d'arbrat viari de la UG, adjuntar plànol indicant quina serà la part de la UG afectada per la intervenció.
Nombre màxim de sol·licituds: - Els ajuntaments podran presentar un màxim de 2 sol·licituds en aquest recurs.
- Cal presentar una sol·licitud per a cada unitat d'actuació.
- L'import màxim subvencionable, sumant totes les sol·licituds presentades per l'ens, no serà superior a 10.000 euros. En cas que les sol·licituds rebudes superin aquest import, serà desestimada la sol·licitud de major import.

Altres condicions: És requisit indispensable que les actuacions per a les quals es sol·licita el suport estiguin recollides en un Pla director del verd urbà, Pla de gestió del verd urbà o document similar redactat per la Diputació de Barcelona i amb les actuacions desglossades per Unitats de Gestió (UG).

Condicions d'execució i justificació

Despeses elegibles: Capítol 2. Despesa corrent en béns i serveis
Import màxim d'ajut: 10.000 €
Documentació per a la justificació: Dades econòmiques C4-001, descarregueu-lo a:
www.diba.cat/documents/d/plaxgl/c4-001-25

- Certificat final d'obra emès per la direcció facultativa o el tècnic municipal responsable indicant el detall de les unitats executades.
- Fotografies d'abans i després de la realització de l'actuació.

Potestativament, els tècnics de la Diputació de Barcelona poden realitzar visita de comprovació de l'actuació.
Període d'execució i justificació: Anual, 01/01/2025 a 31/12/2025
Justificació voluntària, fins 15/11/2025; final, 02/01/2026 a 30/04/2026
Altres condicions d'execució i justificació: 1.- L'Ajuntament sol·licitant és el responsable de tramitar els permisos necessaris per a la realització de l'actuació i de complir amb la normativa corresponent de prevenció de riscos laborals i seguretat i salut dels treballs a executar.
2.- Amb la sol·licitud d'aquest recurs l'Ajuntament es compromet a realitzar a posteriori els treballs de manteniment de la vegetació plantada que assegurin la supervivència de la planta
3.- Els treballs i materials contemplats en l'execució de cadascun dels àmbits són:
a) substitució d'arbrat viari: tala i retirada soca, transport restes generades, plantació arbre, substitució parcial terra per terra de jardineria, subministrament arbre perímetre 16-18 cm, entutorat i tub aireig.
b) substitució d'arbustiva: tala i retirada soca, transport restes generades, plantació arbust, substitució parcial terra per terra jardineria, subministrament arbust (format 5 litres per tanca i format 10 litres per arbust puntual).
c) millora de parterres: malla antiherbes, encoixinat (vegetal o petri), tub de reg per degoteig cada 50 cm, substitució parcial terra per terra de jardineria, subministrament planta per reforç plantació (format 3 litres, densitat màxima 4 plantes/m2), plantació plantes, element de contenció.
d) substitució de gespes o prats regats: retirada gespa amb rebaix del terreny, aportació terra de jardineria per perfilar i anivellar terreny, retirada reg aspersió o difusió, instal·lació malla antiherbes, encoixinat (vegetal o petri), tub de reg per degoteig cada 50 cm, subministrament i plantació planta (Arbust: format 2,5 litres i densitat 4 plantes/m2. Entapissant: format alvèol forestal i densitat 16 plantes/m2).

Garantir que el 0% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre qualsevol pregunta de l'enquesta del recurs prestat siguin inferiors a 5 sobre 10 punts.

En cas d'incompliment es realitzarà l'anàlisi d'aquest, havent contactat amb els ens locals per PMT en 5 dies hàbils sempre que ho hagin autoritzat.

Garantir que un mínim del 60% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre la quantia de l'import atorgat siguin iguals o superiors a 7 sobre 10 punts.

S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i, si escau, proposar les millores concretes pertinents.

  • Règim regulador del Catàleg de la Xarxa de Governs Locals 2025.
    Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya.
  • Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la llei municipal i de règim local de Catalunya, pel qual s'estableix en el seu article 67 que tots els municipis, independentment o associats, han de prestar, com a mínim, els serveis següents (entre d'altres):
    a) En tots els municipis: pavimentació i conservació de les vies públiques
    b) En els municipis amb una població superior als cinc mil habitants, a més: parc públic
ODS
11. Ciutats i comunitats sostenibles
13. Acció climàtica

Més informació

2. Estructurar i articular una xarxa de ciutats i pobles vertebradora del territori
3. Adoptar les mesures i els instruments necessaris per combatre la vulnerabilitat al canvi climàtic i reforçar la resiliència
Afegeix a la carpeta Descarrega
Convocatòria / línia de suportConvocatòria / línia de suport
Catàleg 2024-2027: Xarxa de Governs Locals 2025
Canal: Portal de tramitació (PMT)
Termini sol·licitud Període de vigència i sol·licitud
2024: Finalitzat
2025: 03/12/2024 a 31/01/2025
2026: Pendent
2027: Pendent
Recurs econòmic Recurs econòmic
Ajut econòmic

Procediment de concessió:
Concurrència competitiva

Unitat prestadora:
Servei d'Equipaments i Espai Públic

Tel. 934 022 122
s.equipamentsep@diba.cat
Formulari de contacte
Codi recurs
305108