Fitxa del recurs

Àrea de Cultura
Cultura

Arxius de la CST - XAM: activitats, tractament arxivístic, conservació preventiva i restauració

Suport a les activitats, a les accions de tractament arxivístic i a les de conservació i restauració dels arxius municipals adherits a la Central de Serveis Tècnics de la Xarxa d'Arxius Municipals (XAM).

L'objectiu del recurs és donar impuls a les activitats dels arxius municipals; ajudar a assolir la normalització en l'organització dels fons documentals, en la gestió documental dins de l'estratègia de col·laboració amb els arxius municipals fent més accessibles els seus fons, habilitar-los per a l'ús, la consulta ciutadana i projectes comunitaris, així com realitzar actuacions de conservació i restauració dels fons documentals.

Els arxius sol·licitants han de formar part de la Central de Serveis Tècnics de la Xarxa d'Arxius Municipals.

Es concreta en tres línies d'actuació:

A) ACTIVITATS. Projectes i accions dels arxius municipals, valorant-se especialment que siguin únics i innovadors i, que es realitzin en cooperació entre els mateixos arxius adherits. No s'admeten en aquesta línia ni el tractament arxivístic ni la conservació preventiva - restauració.

B) TRACTAMENT ARXIVÍSTIC. Actuacions relacionades amb el tractament arxivístic i la gestió documental de la documentació que forma part dels fons conservats per l'arxiu municipal.

C) CONSERVACIÓ PREVENTIVA I RESTAURACIÓ. Accions relacionades amb la conservació i restauració dels documents dels fons que conserva l'arxiu municipal.

La instrucció i resolució de les sol·licituds serà diferenciada per línies d'actuació.

D'acord amb les convocatòries corresponents, es preveu que el recurs estigui disponible a les anualitats 2024, 2025, 2026 i 2027.


Destinataris:
Ajuntaments, entitats municipals descentralitzades

Criteris de valoració: Puntuació
Contingut tècnic del projecte
A) LÍNIA ACTIVITATS:
Innovacions de l'actuació [fins a 15 punts]
- Innovació en la difusió i accés [fins a 15 punts]
- Innovació tecnològica [fins a 10 punts]
- Innovació participativa i comunitària: entitats, agents locals societat civil i/o altres actors [fins a 5 punts]

Viabilitat del projecte [fins a 5 punts]
- Pressupost complet i molt detallat per valorar els costos en funció dels objectius i accions previstes [fins 5 punts]
- Pressupost poc detallat però suficient per valorar els costos en funció dels objectius i accions previstes [fins a 3 punts]

- Presentació d'un projecte únic [15 punts]

B) LÍNIA TRACTAMENT ARXIVÍSTIC:
Tipus de tractament [fins a 10 punts]
- Gestió documental [fins a 10 punts]
- Aplicació de taules d'accés i avaluació documental [fins a 8 punts]
- Organització general [fins a 5 punts]
- Descripció [fins a 1 punt]

Justificació, interès i coherència del projecte [fins a 15 punts]
- Plantejament i fases d'intervenció [fins a 5 punts]
- Informació tècnica [fins a 5 punts]
- Eines i material a utilitzar [fins a 5 punts]

Viabilitat tècnica [fins a 10 punts]
- Calendari i durada de l'actuació [fins a 5 punts]
- Metodologia i control de qualitat: disponibilitat de sistemes de control, seguiment i avaluació [fins a 5 punts]

C) LÍNIA CONSERVACIÓ PREVENTIVA I RESTAURACIÓ:
Tipus d'intervenció [fins a 10 punts]
- Actuacions de conservació curativa/preventiva [fins a 10 punts]
- Intervencions de restauració [fins a 5 punts]

Justificació, interès i coherència del projecte [fins a 15 punts]
- Criteris d'intervenció [fins a 5 punts]
- Informació tècnica del procés [fins a 5 punts]
- Materials proposats [fins a 5 punts]

Viabilitat tècnica [fins a 10 punts]
- Calendari i durada de l'actuació [fins a 5 punts]
- Metodologia i control de qualitat: disponibilitat de sistemes de control, seguiment i avaluació [fins a 5 punts]
35
Grau de dotació i organització de recursos econòmics per garantir la viabilitat del projecte
COMÚ PER TOTES LES LÍNIES (A, B i C):
- Subvenció sol·licitada inferior al 50% [25 punts]
- Subvenció sol·licitada del 50 al 60% [20 punts]
- Subvenció sol·licitada entre el 61% i el 85% [5 punts]
25
Col·laboració amb altres ens o tipus de fons documental, aplicació d'estàndards tècnics i grau d'urgència i necessitat del projecte
A) LÍNIA ACTIVITATS:
Col·laboració i aprofitament amb ens adherits a la Xarxa d'Arxius Municipals d'altres municipis [15 punts]:
- Amb més de 2 ens adherits a la XAM [15 punts]
- Amb 2 ens adherits a la XAM [10 punts]
- Amb 1 ens adherits a la XAM [5 punts]

B) LÍNIA TRACTACTAMENT ARXIVÍSTIC:
Tipus de Fons documental [fins a 15 punts]
- Projecte centrat en el fons documental municipal [fins a 10 punts]
- Fitxa NODAC del fons (Adjuntar-la amb la Sol·licitud del recurs) [fins a 5 punts]

C) LÍNIA CONSERVACIÓ PREVENTIVA I RESTAURACIÓ:
Grau d'urgència i necessitat de l'actuació [fins a15 punts].
- Prioritat de l'actuació per l'afectació de microorganismes [fins a 15 punts]
- Prioritat de l'actuació atès l'estat de conservació i valor documental [fins a 10 punts]
- Actuació vinculada a l'exhibició o digitalització [fins a 5 punts]
15
Grau d'adequació i capacitació tècnica de l'equip
A) LÍNIA ACTIVITATS:
- L'equip de treball garanteix l'assoliment dels objectius de l'activitat: capacitació tècnica, coneixements i experiència específics per aquesta activitat [fins a 15 punts]
- L'equip de treball garanteix l'assoliment dels objectius de l'activitat: capacitació tècnica, coneixements i experiència suficients per aquesta activitat [fins a 8 punts]

B) LÍNIA TRACTAMENT ARXIVÍSTIC:
- Equips tècnics de l'arxiu amb arxivers/es A1 i de l'actuació titulats [fins a 5 punts]
- Equips tècnics de l'arxiu amb arxivers/es A1 i de l'actuació titulats i amb experiència professional [fins a 5 punts]
- Descripció de l'adequació i equipament de l'espai de treball on realitzar l'actuació [fins a 5 punts]

C) LÍNIA CONSERVACIÓ PREVENTIVA I RESTAURACIÓ:
- Equip tècnic amb especialització concreta en l'àmbit de l'actuació a desenvolupar i experiència mínima de 3 anys [fins a 15 punts]
- Equip tècnic amb especialització concreta en l'àmbit de l'actuació i experiència inferior a 3 anys [fins a 5 punts]
15
Municipis de fins a 25.000 habitants
COMÚ PER TOTES LES LÍNIES (A, B i C):
- Municipis de fins a 10.000 habitants [10 punts]
- Municipis entre 10.000 i 25.000 habitants [5 punts]
10
Per accedir al recurs s'estableix la puntuació mínima de 40.
Termini màxim de resolució:
Tres mesos a partir de l'endemà de la data en què finalitzi el termini de sol·licitud.

Condicions de sol·licitud

Documentació que s'ha d'annexar: Dades tècniques C1-307879-25, descarregueu-lo a:
www.diba.cat/documents/d/plaxgl/c1-307879-25

C) LÍNIA CONSERVACIÓ PREVENTIVA I RESTAURACIÓ:
La sol·licitud ha d'incloure la "Proposta d'actuació" amb els següents camps (pot incloure's dins del document del formulari de dades tècniques o en un document a part en format pdf):
- Identificació obra que inclogui imatge
- Dades intervenció: identificació equip /professional, si no és possible caldrà posar tipus de tècnic que farà la intervenció
- Examen organolèptic i tècniques d'anàlisi
- Diagnosi estat de conservació
- Proposta de conservació - restauració
- Procés d'intervenció
- Recomanacions de conservació preventiva i restauració
No es podran valorar les sol·licituds d'aquesta línia que no incloguin aquesta informació.
Nombre màxim de sol·licituds: Una per cada línia del recurs, amb un màxim de tres per ens.
Altres condicions: A) LÍNIA ACTIVITATS:
- Per a les activitats que es realitzin conjuntament, cal presentar un únic justificant signat per tots els arxius que hi participen, així com el pressupost propi de l'activitat conjunta.

COMÚ PER TOTES LES LÍNIES (A, B i C):
- L'ens local sol·licitant ha d'estar adherit a la Xarxa d'Arxius Municipals (XAM) amb conveni vigent en el moment de presentar la sol·licitud. En cas que l'adhesió a la XAM l'hagi formalitzat un ens instrumental, la sol·licitud l'haurà de presentar el seu ens matriu.
- Cal haver presentat a l'Oficina de Patrimoni Cultural la darrera enquesta anual vigent de la Central de Serveis Tècnics.

Condicions d'execució i justificació

Despeses elegibles: A) LÍNIA ACTIVITATS:
- Capítol 1. En municipis de fins a 20.000 habitants, que poden justificar un màxim del 25% de l'import atorgat.

COMÚ PER TOTES LES LÍNIES (A, B i C):
- Capítol 2.
- Capítol 4.

- No són despeses elegibles les relatives al manteniment i funcionament ordinari de l'arxiu.
- Resten excloses les despeses de l'obra civil associades a l'actuació i l'adquisició i instal·lació de materials inventariables.
Documentació per a la justificació: Dades econòmiques C4-001, descarregueu-lo a:
www.diba.cat/documents/d/plaxgl/c4-001-25

Memòria de realització, descarregueu-la a:
www.diba.cat/documents/d/plaxgl/c4-006-25

B) LÍNIA TRACTAMENT ARXIVÍSTIC:
Al formulari associat de Memòria de realització de l'actuació, a banda de complementar els diferents apartats, caldrà especificar:
- A l'apartat "Dades bàsiques de l'actuació. Descripció de l'actuació realitzada": A la descripció caldrà afegir: nom de l'arxiu, nom de l'arxiver/a municipal i nom de la persona o empresa contractada, data d'inici i final de l'actuació.
- A l'apartat "Execució de l'actuació. Cronograma d'execució de l'actuació": a la graella s'hi ha d'incloure una activitat genèrica que especifiquí: els fons i sèries tractades amb la seva cronologia, el volum inicial de metres lineals i/o unitats documentals, especificant l'estat de conservació i el volum resultant.
- A l'apartat "Execució de l'actuació. Configuració de l'equip de treball": També caldrà descriure i valorar la dels tècnics externs que hagin realitzat el tractament arxivístic.
- A l'apartat "Avaluació de l'actuació Impacte i resultats de l'actuació": Caldrà afegir-hi la valoració de l'actuació.

C) LÍNIA CONSERVACIÓ PREVENTIVA I RESTAURACIÓ:
Cal adjuntar una memòria tècnica justificativa que substituirà el formulari associat de Memòria de realització de l'actuació. Aquesta memòria cal que contingui els següents camps:
- Identificació obra (núm. de registre, objecte, títol, autor, datació, etc.)
- Dades de la intervenció (conservador/a-restaurador/a, col·laboradors, any)
- Examen organolèptic (tècnica, alteracions, ...)
- Tècniques anàlisi
- Diagnosi estat conservació
- Proposta restauració
- Procés intervenció (amb materials)
- Documentació gràfica (mapes alteracions) i fotogràfica (abans, procés i final)
- Recomanacions conservació preventiva i seguiment
Període d'execució i justificació: Anual, 01/01/2025 a 31/12/2025
Justificació voluntària, fins 15/11/2025; final, 02/01/2026 a 30/04/2026
Altres condicions d'execució i justificació: COMÚ PER TOTES LES LÍNIES (A, B i C):
Cal incloure el logotip de la Diputació de Barcelona en tots els materials de difusió o comunicació objecte d'aquest recurs.

Garantir que el 0% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre qualsevol pregunta de l'enquesta del recurs prestat siguin inferiors a 5 sobre 10 punts.

En cas d'incompliment es realitzarà l'anàlisi d'aquest, havent contactat amb els ens locals per PMT en 5 dies hàbils sempre que ho hagin autoritzat.

Garantir que un mínim del 60% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre la quantia de l'import atorgat siguin iguals o superiors a 7 sobre 10 punts.

S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i, si escau, proposar les millores concretes pertinents.

Normativa aplicable:

  • Règim regulador del Catàleg de la Xarxa de Governs Locals 2025.
    Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya.
  • Llei 10/2001, de 13 de juliol, d'arxius i gestió de documents modificada per la Llei 20/2015, de 29 de juliol.
ODS
11. Ciutats i comunitats sostenibles
16. Pau, justícia i institucions sòlides

Més informació

6. Reduir les desigualtats i promoure la cohesió entre persones i territoris
9. Fomentar la transició digital als territoris
Treu de la carpeta Descarrega
Convocatòria / línia de suportConvocatòria / línia de suport
Catàleg 2024-2027: Xarxa de Governs Locals 2025
Canal: Portal de tramitació (PMT)
Termini sol·licitud Període de vigència i sol·licitud
2024: Finalitzat
2025: 03/12/2024 a 31/01/2025
2026: Pendent
2027: Pendent
Recurs econòmic Recurs econòmic
Ajut econòmic

Procediment de concessió:
Concurrència competitiva

Unitat prestadora:
Oficina de Patrimoni Cultural

Tel. 934 022 566
o.patrimonic@diba.cat
Formulari de contacte
Codi recurs
307879