Fitxa del recurs

Àrea d'Acció Climàtica i Transició Energètica
Medi ambient

Gestió sostenible de l'abastament d'aigua

Aquest recurs s'articula en dues línies de treball amb diferents accions adreçades a la millora de la eficiència en l'ús de l'aigua:

L1. Suport a la prestació del servei d'abastament d'aigua
Per disposar de mecanismes i eines pel control del servei d'abastament, ja sigui per gestió directa o mitjançant concessió. És una demanda constant dels ens locals de cara a adaptar la gestió als escenaris de canvi climàtic que es preveuen en els propers anys. Inclou les actuacions:
- Auditories econòmiques per a l'avaluació i l'optimització dels recursos econòmics dels contractes de concessions de gestió del servei d'abastament d'aigua
- Estudis de l'estructura tarifària i propostes de millora
- Suport a la redacció de les PPTP dels serveis d'abastament d'aigua
- Suport a la redacció d'estudis tècnics per a l'avaluació dels diferents models de gestió dels serveis d'abastament d'aigua a aplicar al seu territori

L2. Suport per al foment de l'estalvi, l'eficiència i la garantia de disponibilitat en la gestió de l'aigua
Inclou les actuacions:
- Auditories de consum i propostes d'estalvi de l'aigua a edificis i equipaments municipals
- Estudis de capacitat de saturació de captació dels aqüífers
- Estudis hidrogeològics per avaluar la possibilitat d'implementar noves captacions de pous o millorar les captacions existents
- Estudis per a la regeneració de pous en desús i per a la reutilització de l'aigua de pluja, aigües grises, etc.
- Projectes de solucions basades en la natura en relació al cicle de l'aigua (drenatges, sobreeiximents, terciaris,...).

D'acord amb les convocatòries corresponents, es preveu que el recurs estigui disponible a les anualitats 2021, 2022, 2023.

El recurs pot donar suport a actuacions finançades a través del Programa general d'inversions (PGI): nova inversió, manteniment i reposició d'inversions. www.diba.cat/web/plaxgl/programa-general-d-inversions


Destinataris:
Ajuntaments, consells comarcals, mancomunitats, consorcis locals, entitats municipals descentralitzades

Criteris de valoració: Puntuació
Qualitat tècnica
Qualitat de la proposta i de la documentació annexada [fins a 20 punts]

Línia 1. Grau de qualitat tècnica[màxim 50 punts]
- Auditories econòmiques i estudis de tarifes[50 punts].
- Redacció de plecs tècnics [40 punts].
- Plans i models de gestió del servei [30 punts].
Línia 2. Grau de qualitat tècnica [màxim 50 punts]
- Grau d'innovació[20 punts]
- Portabilitat del projecte en actuacions a altres ens locals [10 punts]
- Viabilitat de la proposta[20 punts]
70
Població
- Menys de 1.000 habitants [20 punts]
- de 1.001 a 5.000 habitants [16 punts]
- de 5.001 a 20.000 habitants [12 punts]
- de 20.001 a 50.000 [8 punts]
- més de 50.000 habitants [4 punts]
Per els ens supralocals es prendrà la mitjana de la població dels ens on s'efectiu l'actuació.
20
Participació en el Cercle de Comparació Intermunicipal d'Aigua 10
Per accedir al recurs s'estableix la puntuació mínima de 60.
Requisits de concessió:
Per accedir al recurs s'estableix la puntuació mínima de 60
Termini màxim de resolució:
Cinc mesos a partir de l'endemà de la data en què finalitzi el termini de sol·licitud.

Condicions de sol·licitud

Documentació que s'ha d'annexar: Dades tècniques C1-009, descarregueu-lo a:
www.diba.cat/documents/205293/345769268/C1-009-21.pdf
Nombre màxim de sol·licituds: Una per ens.
Altres condicions: No hi ha d'haver reiteració en el suport tècnic del mateix recurs en els darrers 2 anys.

Garantir que el 100% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre qualsevol pregunta de l'enquesta del recurs prestat siguin iguals o superiors a 5 sobre 10 punts.

S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.

El 50% de les aprovacions o denegacions dels recursos s'han de comunicar mitjançant el PMT en un termini màxim de 90 dies hàbils des de la finalització del termini de sol·licitud, però mai en més de 5 mesos.

En cas d'incompliment del termini de 5 mesos, s'informarà per PMT als ens locals de les causes d'aquest i de les mesures adoptades en 5 dies hàbils.

Garantir que un mínim del 70% de les valoracions realitzades pels ens locals sobre la utilitat futura del producte lliurat siguin iguals o superiors a 8 sobre 10 punts.

S'han d'analitzar les causes de no haver assolit el compromís fixat i proposar les millores concretes pertinents.

Normativa aplicable:

  • Règim regulador del Catàleg de la Xarxa de Governs Locals 2021
    Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya
  • Llei 12/2006, del 27 de juliol, de mesures en matèria de medi ambient i de modificació de les lleis 3/1988 i 22/2003, relatives a la protecció dels animals, de la Llei 12/1985, d'espais naturals, de la Llei 9/1995, de l'accés motoritzat al medi natural, i de la Llei 4/2004, relativa al procés d'adequació de les activitats d'incidència ambiental; Llei 11/2012, de 19 de desembre, de mesures urgents en matèria de medi ambient; Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental; Reial Decret Legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei del sòl i rehabilitació urbana; Decret legislatiu 1/2010, de 3 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'urbanisme de Catalunya; Decret 305/2006, de 18 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'urbanisme; Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental; Llei 5/2013, d'11 de juny, per la qual es modifiquen la llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació; Llei 11/2012, de 19 de desembre, de mesures urgents en matèria de medi ambient; Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya.
ODS
Afegeix a la carpeta Descarrega
Convocatòria / línia de suportConvocatòria / línia de suport
Catàleg 2021-2023: Xarxa de Governs Locals 2021
Canal: Portal de tramitació (PMT)
Termini sol·licitud Període de vigència i sol·licitud
2021: 01/02/2021 a 04/03/2021
2022: Pendent
2023: Pendent
Recurs tècnic Recurs tècnic
Redacció de plans, projectes i informes

Procediment de concessió:
Concurrència competitiva

Unitat prestadora:
Oficina Tècnica de Canvi Climàtic i Sostenibilitat

Tel. 934 022 441
ot.ccs@diba.cat
Formulari de contacte
Codi recurs
21155